Ik zit in de zesde klas van het VWO en ik zou graag boeken over quantummechanica willen lezen...
Ik vroeg me af of jullie goede Nederlandse boeken op mijn niveau kunnen aanraden.
Moderator: physicalattraction
"boekje"? hoe dik is dat boek?wim600008149 schreef:Nederlandstalig :
"Quantum mechanica voor beginners"
Uitgeverij Elmar BV Rijswijk - 1997
ISBN 90389 05483
Plezant boekje met leuke tekeningen...
Dit boekje (pocket formaat, 175 bladzijden, zachte kaft) is geschikt voor mensen die een idee willen hebben van wat quantum mechanica inhoudt zonder dat zij daarvoor een ver doorgedreven kennis van natuurkunde moeten hebben.Antoon schreef:hoe dik is dat boek?
en wat moet ik lezen na dit boek te hebben gelezen?
staan er ook formule's in?
Die is wel bijzonder leukwim600008149 schreef:Dit boekje (pocket formaat, 175 bladzijden, zachte kaft) is geschikt voor mensen die een idee willen hebben van wat quantum mechanica inhoudt zonder dat zij daarvoor een ver doorgedreven kennis van natuurkunde moeten hebben.Antoon schreef:hoe dik is dat boek?
en wat moet ik lezen na dit boek te hebben gelezen?
staan er ook formule's in?
Het boekje neemt de lezer in feite mee op een reis door de geschiedenis van de quantumtheorieën, te beginnen op 24 oktober 1927, de dag dat een groep fysici in Brussel op een conferentie bijeenkwam en aldaar vaststelde dat zes fundamentele beweringen uit de fysica uiterst twijfelachtig bleken te zijn. Dit was de aanzet tot de geboorte van de quantumfysica...
Er staan een paar formules in, maar deze maken slechts deel uit van de tekeningen. Het is niet de bedoeling van het boek om formules uit te leggen. De lezer ontmoet in het boek de grote fysici die een bijdrage hebben gegeven aan de quantumtheorieën, zoals Planck, Heisenberg, Schrödinger en anderen. Tekstballonetjes in de tekeningen vertellen meer over de redeneringen van de meesters in kwestie. Daarnaast heb je natuurlijk ook gewone tekst.
Dit is in feite een ideaal "eerste" boek over quantum mechanica. et wil slechts een beeld geven van deze boeiende materie, maar slaagt door volgens mij zeer goed in.
http://www.uitgeverijelmar.nl/uitgave.asp?...isbn=9038905483
dat boek is wss niet meer leverbaar, of zoiets:s
Bestellen?
Gevorderden? Da's gewoon een popi jopi boek over algemene natuurkunde hoor. Als je een gevorderd boek wilt hebben denk ik eerder aan Merzbacher, of aan Peskin&Schroeder als je het over quantumvelden wilt hebben.Voor de gevorderden: Het Universum - Stephen Hawking