suuusj
Artikelen: 0

Reactie glycerol en kaliumpermanganaat

In een experiment heb ik gebruik gemaakt van de reactie die optreedt als je een paar glycerol druppels toevoegt aan vast kaliumpermanganaat. Nu ben ik op zoek naar de reactie die dus stoffen optreed,

het is een redoxreactie, het kaliumpermanganaat is de oxidator. Op internet heb ik gevonden dat de volgende totaal reactie optreedt:

14 KMnO4 + 4 C3H5(OH)3 --> 7 K2CO3 + 7 Mn2O3 + 5 CO2 + 16 H2O

Nu vraag ik me af waarvan deze reactie is afgeleid, welke twee halfreacties? Hoe komen ze op deze totaalreactie?!

Ik snap dat het glycerol wordt gesplitst in CO2 en H2O, maar veel verder kom ik niet. Kan iemand mij helpen?
robj
Artikelen: 0

Re: Reactie glycerol en kaliumpermanganaat

We hebben hier te maken met halfreacties die niet in de BINAS staan. Maar geen nood, ook die zijn te achterhalen.

Allereerst de halfreactie waarin mangaan betrokken is (ik laat de K+ ionen weg):

We hebben blijkbaar te maken met de reactie van 14MnO4- naar 7Mn2O3

Hierin verandert het oxidatiegetal van mangaan van +7 naar +3, dus in totaal een opname van 14*4=56 elektronen.

De voorlopige halfreactie wordt dan: 14MnO4- + 56e- --> 7Mn2O3

Om het aantal zuurstofatomen kloppend te maken (links 35 meer dan rechts), laten we rechts 35H2O ontstaan.

De voorlopige halfreactie wordt dan: 14MnO4- + 56e- --> 7Mn2O3+ 35H2O

Tenslotte maken we de totale lading èn de H-atomen links en rechts gelijk door links 70H+ toe te voegen en we doen er links en rechts 14K+ ionen bij.

De halfreactie is daarmee: 14KMnO4 + 56e- + 70H+ --> 7Mn2O3+ 35H2O + 14K+

(of eigenlijk: 2KMnO4 + 8e- + 10H+ --> Mn2O3+ 5H2O + 2K+ met zo klein mogelijke coëfficiënten)

Dit is de oxidatiehalfreactie.

De reductiehalfreactie (die als het ware uit de totaalreactie over blijft - en wederom zonder de kaliumionen) bevat blijkbaar:

4C3H5(OH)3 --> 7CO32- + 5CO2 + 56e-

Als we deze halfreactie zo zouden optellen bij de oxidatiehalfreactie, dan zou er links van de pijl 70H+ (in plaats van nul H+) staan en rechts van de pijl 35H2O (in plaats van 16H2O). Om dit 'recht te trekken' maken we van de reductiehalfreactie:

4C3H5(OH)3 + 19H2O --> 7CO32- + 5CO2 + 70H+ + 56e-

En hiermee kloppen de totale ladingen links en rechts van deze halfreactie ook! De coëfficiënten van deze halfreactie zijn niet kleiner te maken. We voegen de 14K+ ionen toe, omdat er K2CO3 moet ontstaan, zodat de reductiehalfreactie wordt:

4C3H5(OH)3 + 19H2O + 14K+--> 7K2CO3 + 5CO2 + 70H+ + 56e-

De totaalreactie ontstaat door beide halfreacties 'op te tellen'.

Ik heb de halfreacties afgeleid door 'achterstevoren' te redenenen, dus vanuit de door jou opgegeven totaalreactie, maar zo te zien klopt alles (dwz aantallen atomen en ladingen links en rechts van de reactiepijlen).

Hopelijk is het je nu duidelijk.
Elektrochemici doen het vol spanning

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”