Alexander Hartmans
Artikelen: 0

Wat zijn jouw waarden, normen en principes?

Eerlijkheid, respect (voor hen die het verdienen), idealisme, in stand houden van culturiele tradities staan bij mij hoog in het vaandel. Huichelaars, tegensprekers, leugenaars, bedriegers, zeg maar de nepperts, personen zonder ruggegraad, personen die niets te melden hebben veel zeggen maar niets melden dienen vermeden te worden.

Wat zijn julie waarden, normen en principes?
Napoleon Dynamite

Re: Wat zijn jouw waarden, normen en principes?

Alexander Hartmans schreef:Eerlijkheid, respect (voor hen die het verdienen), idealisme, in stand houden van culturiele tradities staan bij mij hoog in het vaandel. Huichelaars, tegensprekers, leugenaars, bedriegers, zeg maar de nepperts, personen zonder ruggegraad, personen die niets te melden hebben veel zeggen maar niets melden dienen vermeden te worden.

In stand houden van culturele tradities Alexander Hartmans staat hoog in uw vaandel maar u weigert wel een dubbele nationaliteit. (http://sciencetalk.nl/forum/invision ... opic=10777.. Iets in mij zegt dat dit tegenstrijdig is maar soit..)

Waarden en normen zijn zo breed en vooral bepaald door de maatschappij waarin je opgroeit. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je op welbepaalde lagen zelf een keuze kunt maken.

Ik propageer vooral de vrijheid om te spreken ook al gaat het over discutabele en ongezonde gewoonten. Indien de mens vrijuit kan spreken zonder gene zullen er al veel problemen worden opgelost.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können
Michel

Huichelaars, tegensprekers, leugenaars, bedriegers, zeg maar de nepperts, personen zonder ruggegraad, personen die niets te melden hebben veel zeggen maar niets melden dienen vermeden te worden.
Dit is wel jouw referentie kader (condities). En iedereen heeft daar z'n eigen ideeen over.

We hebben wetboeken vol met wat wel en niet mag.

Daarnaast hebben we advocaten en rechters die dagelijks strijden over wat er mee bedoelt word.
Alexander Hartmans

Napoleon Dynamite schreef:
In stand houden van culturele tradities Alexander Hartmans staat hoog in uw vaandel maar u weigert wel een dubbele nationaliteit. (http://sciencetalk.nl/forum/invision ... opic=10777.. Iets in mij zegt dat dit tegenstrijdig is maar soit..)
Dubbele nationaliteit heeft niets te maken met onze Nederlandse culturele tradities. Je bent Nederlander of niet, je bent Belg of niet, je bent Duitser of niet, etc. Je kiest voor het ene, niet voor beide. Trouwens deze discussie is reeds gevolgd. Dus herkauwen of het in de mond leggen of het uit verband halen of invoegen tot een cultureel iets, zoals u denkt te doen, klopt niets van.
Napoleon Dynamite

Alexander Hartmans schreef:Napoleon Dynamite schreef:
Dubbele nationaliteit heeft niets te maken met onze Nederlandse culturele tradities. Je bent Nederlander of niet, je bent Belg of niet, je bent Duitser of niet, etc. Je kiest voor het ene, niet voor beide. Trouwens deze discussie is reeds gevolgd. Dus herkauwen of het in de mond leggen of het uit verband halen of invoegen tot een cultureel iets, zoals u denkt te doen, klopt niets van.
je hebt dus niets begrepen van het topic dubbele nationaliteit.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können
Alexander Hartmans

Napoleon Dynamite schreef:
Alexander Hartmans schreef:Napoleon Dynamite schreef:
je hebt dus niets begrepen van het topic dubbele nationaliteit.
Jawel.
peterA

Alexander Hartmans schreef:Eerlijkheid, respect (voor hen die het verdienen), idealisme, in stand houden van culturiele tradities staan bij mij hoog in het vaandel. Huichelaars, tegensprekers, leugenaars, bedriegers, zeg maar de nepperts, personen zonder ruggegraad, personen die niets te melden hebben veel zeggen maar niets melden dienen vermeden te worden.

Oei oei Alexander,nogal een assertieve houding,een beetje tolerantie draag Ik in het vaandel,waarmee ik niet beweer dat intolerante mensen vermeden dienen te worden.

Voor de rest is het leven en laten leven bij mij al dat idealisme en die verdediging van culturele waarden heeft vaak de neiging te ontsporen.

Dus voor mijn part mogen ze alle culturen op een hoopje gooien zodat we er allemaal met een chocoladekleurtje ,een salsa-ritme en oosterse aanvaarding uitkomen.
huh?
wim600008149

Lief, vriendelijk en attent zijn voor elkaar. Dat zijn "kleine" dingen die de wereld zovel aangenamer zouden maken. Ik geloof heilig in het motto "begin bij je eigen"... :shock:
Die verdediging van culturele waarden heeft vaak de neiging te ontsporen.
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar je kan natuurlijk op veel verschillende manieren je culturele waarden verdedigen. Ik vind wel dat je ze moet instandhouden en er voor waakzaam zijn dat ze niet verloren gaan. Zo ook met tradities, zolang ze tenminste niet te veel botsen met de huidige maatschappelijke normen.

Een cultuur mag een andere niet kapotmaken...
Dus voor mijn part mogen ze alle culturen op een hoopje gooien zodat we er allemaal met een chocoladekleurtje ,een salsa-ritme en oosterse aanvaarding uitkomen.
Dat zou een enorme verarming van onze beschaving betekenen. Gooi alle culturen op één hoopje, dan heb je juist geen kleurtje of salsa of oosterse aanvaarding meer. Dan is van al die dingen geen sprake meer want die heb je gewoonweg "afgeschaft" door alles bijeen te gooien...
peterA

Je hebt natuurlijk gelijk met je laatste bemerking Wim,ik bedoelde het meer symbolisch dan letterlijk.
huh?
Napoleon Dynamite

Dat zou een enorme verarming van onze beschaving betekenen.  Gooi alle culturen op één hoopje, dan heb je juist geen kleurtje of salsa of oosterse aanvaarding meer.  Dan is van al die dingen geen sprake meer want die heb je gewoonweg "afgeschaft" door alles bijeen te gooien...

Nochtans is het de enige stap naar wereldvrede (als zoiets al bestaat). Geen categorisatie is hélas niet menselijk.
Gray

Zou maar saai zijn hè zonder nationalisme enzo.

Het is inderdaad onmogelijk dat alle mensen in 1 groot land wonen, mensen moeten zich kunnen idenificeren met een bepaalde groep en tegelijkertijd zich kunnen afzetten tegen een andere groep, zo zijn we gemaakt door de natuur :shock:
Alexander Hartmans

Beste peterA
Oei oei Alexander,nogal een assertieve houding,een beetje tolerantie draag Ik in het vaandel,waarmee ik niet beweer dat intolerante mensen vermeden dienen te worden.

Voor de rest is het leven en laten leven bij mij al dat idealisme en die verdediging van culturele waarden heeft vaak de neiging te ontsporen.

Dit is een fantasie waarmee niets mis mee is, maar zo gemakkelijk is dat niet, want er spelen te veel verschillende culturele belangen. Als je een salsa-ritme wil hebben is het beter om een salsa-cd te kopen. Toch is het verstandig om persoonlijke idealogie na te streven, want in het algemeen blijft men zoals die is. Een gelijkschakeling van allerlei culturen werk jammer genoeg niet.
Alexander Hartmans

Beste wim600008149
Lief, vriendelijk en attent zijn voor elkaar.  Dat zijn "kleine" dingen die de wereld zovel aangenamer zouden maken.  Ik geloof heilig in het motto "begin bij je eigen"...     :shock:
Zo is het maar net :?:
Alexander Hartmans

Gray schreef:Zou maar saai zijn hè zonder nationalisme enzo.

Het is inderdaad onmogelijk dat alle mensen in 1 groot land wonen, mensen moeten zich kunnen idenificeren met een bepaalde groep en tegelijkertijd zich kunnen afzetten tegen een andere groep, zo zijn we gemaakt door de natuur :shock:
Het probleem is het individueel belang die het culturele maatschappelijk evenwicht verstoord. Het zou beter zijn om als groep samen te werken.
peterA

Het probleem is het individueel belang die het culturele maatschappelijk evenwicht verstoord. Het zou beter zijn om als groep samen te werken.

Hangt een beetje van je definitie van "groep" af
huh?

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”