Hallo!
Tijdens mijn stage heb ik een opdracht gekregen om een schansmuur te ontwerpen die overal aan voldoet! De meeste berekeningen (maar ook doorsneden, detail, plattegrond-tekeningen) lukken wel, maar bij het volgende kom ik niet helemaal uit. De situatie is als volgt... (zie: bijlage 1)
De vervorming moet getoetst worden. Om de HEM profielen heen komt namelijk metselwerk dus de vervormingen mogen niet te groot zijn. Ik weet dat het mogelijk is om het op te lossen met vergeetmijnietjes, maar ik weet niet precies hoe ik dat bij deze moet aanpakken. Het model ziet er als volgt uit... (zie: bijlage 2)
Echter heb ik voor mijn aanname een makkelijkere variant aangenomen, namelijk... (zie: bijlage 3)
Maximale doorbuiging = (qL^4)/(8EI)
q = 1,95
L = 5346
E = 210.000
I = 32.910.000
Hierbij kom ik uit op 28,81mm (5346/250 = 21,38mm is toelaatbaar)
Zoals je ziet is het net niet toelaatbaar, dat is geen probleem, want ik kan een profiel extra nemen (of 2) en de hoh afstand verkleinen. (de profielen kunnen niet groter worden!) Hierdoor wordt de belasting per kolom minder. Echter is mijn vraag: Hoe kan ik het eerste model uitrekenen? En is de variant een redelijke aanname? (al zal ik dat wel zien zodra ik weet hoe ik het eerste model moet uitrekenen!)