chemie man
Artikelen: 0

Bindingen

(afgesplitst van dit topic)

okey,

maar hoe moet ik dan een zwavelbrug voorstellen?

en hoe kun je "zomaar" zien dat SH-SO instabiel is als die stof zou bestaan. Kun je zoiets zien aan de stoffen of aan de verbinding??(vraagje buitenom) ;)

en nog een vraag(zoals gewoonlijk ;) )

en ik snap dat verhaal over die enkelvoudige/dubbele/drievoudigebinding niet

in SCO zitten toch 3 stoffen waarom is dat een dubbele verbinding?

ik verheug me erg op uw/jullie antwoord(en) :)
Kravitz

Re: Bindingen

Op deze vraag is echter een zeer uitgebreid antwoord mogelijk. De kern van je vraag komt eigenlijk neer op 'Wat is een binding'. Ik zal de basis hiervan proberen uitleggen, zoiets zie je ook zeker op de middelbare school en lees anders ook eens de volgende Wikipedia pagina's
Je weet waarschijnlijk dat alle elementen in het periodiek systeem een bepaalt aantal elektronen rond zich hebben. Zo heeft waterstof één elektron, zuurstof zes en natrium elf elektronen. Deze gaan zich ordenen in schillen rond atoomkern. De buitenste schil van een atoom noemen we de valentieschaal. De elektronen die hier aanwezig zijn gaan een rol spelen bij de reactiviteit. Die elektronen hebben we ook nodig voor bindingen tussen afzonderlijke atomen te vormen.

Verder is het enorm belangrijk dat alle elementen in het periodiek systeem streven naar 8 elektronen in hun valentieschaal. Dit is de zogenaamde octetregel. Enkel waterstof en helium zijn hierop een uitzondering en streven naar 2 elektronen in de valentieschaal. In een stabiele verbinding zoals H2O zal zuurstof altijd streven naar acht elektronen en waterstof naar twee elektronen.

Als je nu het geval waterstof gaat bekijken zie je dat dit maar één elektron in zijn buitenste schil (=valentieschaal) heeft. Hier zit het dus met een probleem om stabiel te blijven. Teken dit op een blad papier als een H met één bolletje rond. Een oplossing hiervoor is om nog een tweede waterstof in de buurt te brengen met opnieuw één elektron. Je krijgt dus H. + H. deze twee vrije elektronen gaan een enkelvoudige binding vormen tussen de waterstofatomen. Duidt dit aan met een liggend streepje. H. + H. -> H-H

Het gevolg hiervan is dat één afzonderlijk waterstof atoom denkt dat het 2 elektronen rond zich heeft. Het ander waterstof atoom denkt dit ook natuurlijk en beide atomen zijn dus gelukkig ;)

Hetzelfde kan je doen met een koolstofbinding. Koolstof heeft vier elektronen in zijn valentieschaal en streeft naar de octetconfiguratie. Zo krijg je dus CH4 met een vier enkelvoudige bindingen tussen de waterstoffen en het koolstof atoom. Je kan echter ook een dubbele binding vormen, bijv. bij etheen (C2H4). Of een drievoudige binding als bij ethyn (C2H2). Tel alles gerust na je komt steeds aan acht elektronen voor het koolstofatoom en twee elektronen voor het waterstofatoom.

Wat je in de afbeeldingen ziet is steeds de befaamde "Lewis-notatie". Hier stel je bindingen voor via streepjes, vrije elektronen door bolletjes en een elektronenpaar (= 2 elektronen) ook via een streepje. Dit laatste zal je echter nooit tussen twee atomen vinden, altijd rond een atoom. Belangrijk hierbij is ook dat je altijd gaat kijken of een atoom steeds evenveel 'eigen' elektronen rond zich houdt als in een ongebonden toestand. Beschouw onderstaande figuur. Je ziet telkens dat de er zes bolletjes of kruisjes rond ieder atoom staan.

Afbeelding

Wanneer dit niet het geval is (wat zeker mogelijk is!) zit je vaak fout. Je hebt dan te maken met ladingen op de afzonderlijke atomen waarbij je zoals je wel kan verwachten een effect hebben op de stabiliteit van een molecule.

Op die manier kun je dus relatief gemakkelijk uitmaken of een stof al dan niet zal bestaan. Zo kan je wel H2 kunnen maken, maar zal H3 niet lukken. Wanneer je met elektronen blijft overzitten krijg je zeer onwaarschijnlijke gevallen. Dit was ook het geval bij je voorbeeld van SHSO. Wanneer ik dit uittekende bleef er onder meer één elektron over. Hier klopt dus iets niet...

Over de zwavelbrug dan; dit is eigenlijk niets anders dan de gewone enkelvoudige binding zoals ik die hierboven heb besproken. Ze krijgt een andere naam omdat ze speciale eigenschappen heeft.

Om te eindigen met het geval SCO. Teken de lewis-structuur hier eens van. Tel eerst hoeveel elektronen er in ieder atoom zijn valentieschaal zitten (je kan dit zien op je periodiek systeem, hint: 6 voor zuurstof). Tel die op en verdeel vervolgens over de molecule. De volgorde van de elementen is zoals in de formule. Je zou op een structuur moeten uitkomen met twee dubbele bindingen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill
chemie man

heej,

het begint me nu een beetje te dagen ;)

maar waarom is C2H4 een dubbele verbinding? er komen toch ook enkelvoudige bindingen voor tussen de H en C of noem je gewoon het meeste aantal bindingen(in dit geval dubbele binding)

En hoe weet in welke volgorde de stoffen zich met elkaar verbinden?

bv. C6H12O6 kan dat niet zijn COH of OCH etc.

of maakt dat niet uit omdat ze allemaal met elkaar verbonden zijn

kun je/u :) ook een tekening ofzoiets neerzetten van SHSO oe moet ik die verkeerde verbinding voorstellen als er nog een elektron over is. ik heb wel wat getekend en geprobeerd maar ik weet het niet zeker.(ik kwam op H-S-S=O)

en bedankt voor al die uitleg( ik heb ondertussen al heel wat begrepen) ;)
Kravitz

Je gaat het woord "verbinding" een beetje verwarren met "binding". Beide betekenen namelijk iets helemaal anders.

Een chemische verbinding is een stof die bestaat uit twee of meer elementen uit het periodiek systeem.

Een chemische binding is een kracht tussen twee atomen.

Om op C2H4 terug te komen zijn er natuurlijk enkelvoudige bindingen tussen de waterstofatomen en het koolstofatoom. Tussen de twee koolstofatomen is er echter een dubbele binding. Op de figuur aangeduid door de dubbele streep.

Hoe je weet in welke volgorde de atomen aan elkaar binden is moeilijk te zeggen. Meestal doe je zoiets op gevoel. De volgorde waarin de elementen staan in de formule is meestal nooit degene waarin ze in praktijk staan. Voor glucose (C6H12O6 staat alles in een ring. De volgorde van de elementen kan vaak bepalen welke eigenschappen een molecule heeft.
Lewis
Lewis 835 keer bekeken
Dit is hoe ik het zou tekenen, ik heb geen idee hoe de volgorde van de atomen is dus H-S=S=O en S=O=S-H zijn ook mogelijke figuren. Je komt bij allen tot hetzelfde besluit. Er blijft steeds één elektron over, (bij de O) daar moet nog een andere binding komen ofwel moet dit elektron weg.

Conclusie: weinig waarschijnlijk en onbestaand.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill
chemie man

okey het begint me te dagen ;)

maar kun je ook een simpel voorbeeld noemen van het verschil van een binding en een verbinding

is H2O en verbinding

is SCO een binding

en hoe kun je het verschil zien

bedankt voor al die moeite ondertussen ik heb er heel wat van geleerd.

nu vraag ik om een gunst. Ik denk zelf dat ik het wel begrijp maar wil je misschien een testje afleggen? dat ik het ook echt begrijp want dit moet je niet verkeerd snappen.

ik heb even gekeken naar SCO dit moet echt SCO zijn want als je SOC klopt het niet

moet je in een binding de atoom met de meeste elektronen voor po zetten?

nu nog een vraagje over een eiwit. Als ik hoorn (keratine) verbrand of smelt dat krijg je een stinkende geur vooroorzaakt door de zwavel vorm in keratine. ALs ik hoorn dus verbrand komt er dan ook SO2of SO3 vrij?
Marko

chemie man schreef:okey het begint me te dagen ;)

maar kun je ook een simpel voorbeeld noemen van het verschil van een binding en een verbinding

is H2O en verbinding

is SCO een binding
Zowel H2O als SCO zijn verbindingen: Het zijn stoffen die bestaan uit meer dan 1 element.

In de moleculen van zo'n stof worden de atomen bijeengehouden door bindingen. Dus zowel in een H2O-molecuul als in een SCO molecuul zitten bindingen. In een H2O molecuul zijn dan bindingen tussen het O-atoom en de 2 H-atomen (er zijn dus 2 O-H bindingen). In het SCO molecuul is er 1 binding tussen S en C en 1 binding tussen O en C. Dat zijn dubbele bindingen: Per binding zijn 2 elektronenparen betrokken. Zo'n binding wordt weergegeven met een dubbele streep, dus S=C en C=O.

Ik zou je willen aanraden om een boek over chemie door te gaan bladeren. Dit soort dingen is basiskennis, en die doe je het beste op door het in een boek te lezen. In een discussieforum zoals deze is het veel moeilijker om die informatie goed neer te zetten.
ik heb even gekeken naar SCO dit moet echt SCO zijn want als je SOC klopt het niet

moet je in een binding de atoom met de meeste elektronen voor po zetten?
De molecuulformule geeft vrijwel nooit de exacte volgorde aan waarin de atomen in een molecuul zitten. Anders zou je H2O ook moeten schrijven als HOH...

Er is een (niet zo'n heel strenge) regelgeving voor molecuulformules. Die geeft aan dat het aantal C-atomen voorop wordt gezet, daarna het aantal H-atomen (als die er zijn), dan het aantal O-atomen, en dan de rest. Volgens die regelgeving zou het COS moeten zijn.

Maar als je naar het molecuul kijkt is het inderdaad S=C=O.
nu nog een vraagje over een eiwit. Als ik hoorn (keratine) verbrand of smelt dat krijg je een stinkende geur vooroorzaakt door de zwavel vorm in keratine. ALs ik hoorn dus verbrand komt er dan ook SO2of SO3 vrij?
Jawel, maar ook nog een heel zwik aan andere stoffen. De geur die je ruikt wordt veroorzaakt door een heel scala aan stoffen.

Dan verder nog een vraag terug aan jou: Zou je voor losse vragen ook een los topic willen openen? Op deze manier gaan allerlei discussies door elkaar lopen, en dat leidt af van de oorspronkelijke vraag.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”