Goedemiddag,
Ik heb me hier aangemeld omdat ik maar niet uit een opdracht voor constructiemechanica kom.
Gegeven is de volgende portaal:
Hierin geldt:
a= 5 meter
b= 4 meter
Mc= 360kNm
Md= 360kNm
Me= 160kNm
Vragen:
1. Bereken de Q-last
2. Bereken de dwarskracht in D
3. Bereken de verticale kracht in B
4. Bereken de normaalkracht (inclusief juiste teken) in de staaf E-G
5. Bereken het maximale veldmoment
Vraag 1 heb ik inmiddels op kunnen lossen door 1/8ql^2 gelijk te stellen aan (360+160)/2 + 360. Hieruit volgt q=49,6kN. Dit antwoord is correct.
Vraag 2 en 5 heb ik opgelost door een parabool te laten tekenen door 3 bekende punten. De afgeleide hiervan gaf de dwarskracht voor vraag 2 en het dal van de parabool gaf mij een antwoord voor 5. Ook dit was correct.
Nu het probleem: Vragen 3 en 4. Ik ben er inmiddels al een paar hele dagen mee bezig, zonder succes. Ik heb altijd geleerd dat een moment wordt gevormd als gevolg van de belasting. Bij vraag 2 deed ik dus het volgende, kijkend vanaf punt C.
+360kNm = -5m*496kN + 10m*Bv. Dit geeft een Bv = 284kN
Echter: Als ik ditzelfde doe vanuit punt E zou ik krijgen: -160kNm = 5m*496kN - 10Av. Wat geeft Av = 264kN.
Som verticale kracht is 0, maar 264 (=Av) + 284 (=Bv) is meer dan de totale belasting van 496kN.
Wie vertelt mij wat ik hier fout doe, zodat ik niet dit weekend al uitgeschakeld wordt voor het tentamen eind januari.