Jerome1
Artikelen: 0

Koolzuurbehoudend materiaal

Beste allen,

Wie kan mij vertellen welk materiaal (denk aan een ijzer vorkje-maar er moet toch iets beter zijn?) het beste gebruikt kan worden wanneer je een frisdrankflesje hebt geopend, de drank in je glas geschonken hebt en nu wilt voorkomen/vertragen dat het gas/de bubbels weer ontsnappen?

Mocht het zo zijn dat dit materiaal bestaat, in hoeverre helpt het dan? Waar ik moet ik dan aan denken? Een 90% behoud van koolzuurgas? Of eerder maar 30%? En hoelang wordt het koolzuurgas/de bubbels behouden? Is het mogelijk om een zodanig materiaal in je glas te doen dat het koolzuurgas volledig 'intact' blijft?

Alvast bedankt,

Jerome
Kravitz

Re: Koolzuurbehoudend materiaal

De oorzaak dat koolzuurgas uit je frisdrank ontsnapt ligt niet aan het omhulsel (metaal of glas) waar het inzit. Koolzuurgas is slechts in een bepaalde mate oplosbaar in water. Deze oplosbaarheid stijgt immers met de druk, dit zegt de wet van Henry (p = k . C) ofwel de druk = cte * concentratie.

Wanneer je een fles spuitwater koopt is die altijd hard. Dit komt doordat men onder hoge druk koolzuurgas gaat oplossen in het water. Vervolgens gaat alles de fles in en de stop erop. In de fles heb je nu water met een hoge concentratie aan koolzuurgas en een laagje lucht die een groter druk uitoefend op de vloeistof. Wanneer je vervolgens de dop van de fles draait, hoor je het "psssst" geluid. De hoge druk valt weg. Gevolg: de oplosbaarheid van het gas is plots een stuk lager en er ontstaan luchtbellen.

Je denkt misschien dat het mogelijk is om CO2 te binden aan het omhulsel (=het flesje). Indien je dit gaat doen haal je eigenlijk het gas uit de vloeistof, m.a.w. je krijgt een drankje zonder prik.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill
Jerome1

Ik begrijp de uitleg maar ik meen dat ik toch iets anders heb willen bedoelen. Mij gaat het er meer om of het mogelijk om bijvoorbeeld een stukje ijzer (dat kan dus van alles zijn) in de Coca Cola of Fanta te doen zodat het even sterk blijft (of bijna even sterk blijft) als wanneer het net is ingeschonken. Dus het gaat mij niet om het omhulsel maar op het -noem het- vorkje dat je in je glas doet. Als dat vorkje van ijzer is, blijft je Cola dan langer sterk? Of moet het van een ander materiaal gemaakt zijn?
Kravitz

Het komt er dus op neer om Cola langer zijn prik te laten bewaren door een 'vorkje' toe te voegen na het inschenken.

Naar mijn weten bestaat zo'n 'vorkje' niet. Zoals ik al zei blijft het koolzuurgas enkel gevangen in de vloeistof zolang er een voldoende hoge druk heerst op de vloeistof. Op het moment dat je het blikje/flesje/... gaat openen om in te schenken daalt de druk en de oplosbaarheid. Er moet dus gas uit de vloeistof. De belletjes die ontstaan ervaren wij als prik. Zolang de hoeveelheid gas in de vloeistof groter is dan de oplosbaarheid gaat de gas ontwikkeling door.

Ik zie niet echt in wat een synthetisch staafje of vorkje hieraan kan veranderen. Volgens mij is het enige wat kan gebeuren dat het vorkje koolzuurgas op zijn oppervlak gaat binden. Het effect hiervan is dat prik nog sneller van de Cola zal zijn.

Wat wel een oplossing is; je kan gewoon meer gas in de vloeistof pompen. Bij hoger drukken werken.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”