Bedankt voor de antwoorden. Ik heb ondertussen zelf ook al interessante dingen gevonden. Ik wil op deze manier een NiMH batterij opladen. Als ik dit met een zonnepaneel doe zou ik de variabele spanning die van het paneel komt met een DC/DC converter kunnen omzetten in een vaste DC spanning en deze spanning naar een NiMH laadcircuit brengen.
Je hoeft de spanning van het paneeltje niet eerst door een DC/DC convertor te halen tenzij de spanning te laag is (zie verder). Waarom denk je dat?
Cerium schreef:Voor het laadcircuit heb ik het volgende gevonden:
Nu heb ik nog een vraag. Volstaat het om een gewone DC/DC omvormer te kopen of moet ik eentje hebben die het punt van maximale vermogen van het zonnepaneel volgt? En de spanning die naar de DC/DC omvormer gaat (komende van het zonnepaneel) zal fluctueren, is dit een probleem
Een MPP (Maximum Power Point; maximaal vermogenspunt) tracker heeft maar zin als je het vermogen kwijt kunt. Dat is dus perfect van toepassing voor een netaansluiting van een PV installatie maar helemaal niet waar je een gedefiniëerd vermogen afneemt onafhankelijk van het beschikbare vermogen.
Ik zou zeggen proberen met die schakeling en zonder DC/DC convertor. ALs de spanning onvoldoende is dan kan je ofwel omhoog converteren -of- een tweede paneeltje is serie plaatsen -of- batterijen in 2 series laden als dat al mogelijk is.