Hallo iedereen,
Allicht een domme vraag/opmerking, maar ik post ze toch maar .
Om wat eenheid te brengen in de wereld, en zo fouten te vermijden, probeert men overal ter wereld afspraken te maken om dezelfde eenheden te gebruiken in de wetenschap. Zo gebruikt men bvb. voor de lengte de "meter", en niet de "inch". (Het zgn. SI-systeem).
De SI-eenheid voor energie is de "joule" (J). Toch wordt in sommige takken van de wetenschap (bvb. halfgeleiders, chemie...) de "elektronvolt" (eV) gebruikt voor de energie (allicht is dit historisch zo gegroeid (?) ). Waarom doet men dit, en schakelt men niet over naar de SI-eenheid Joule? De enige reden die ik kan bedenken is dat men in die takken vaak met kleine energiewaarden werkt, maar een goede reden vind ik dit niet, want men kan toch evengoed met attojoules (aJ) werken ( 1 aJ = 10^-15 J).
Daarenboven komt nog dat de eV niet exact gekend is, maar moet bepaald worden via experiment.
(De elektronvolt is de kinetische energie die een elektron krijgt als het door een potentiaalverschil van 1 V in vacuüm loopt)
Mijn vragen zijn dus:
1) Waarom gebruikt men nog steeds de eV, en wordt er niet overschakeld naar de Joule? Wat zie ik over het hoofd??
2) Ben je het eens met mijn stelling: "De eV moet de wereld uit, en moet vervangen worden door de (a)J."?
(1eV is ongeveer 1,60218 x 10^-19 Joule)