Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Obelix
Artikelen: 0

[Eenheden] Joule vs elektronvolt

Hallo iedereen,

Allicht een domme vraag/opmerking, maar ik post ze toch maar :shock: .

Om wat eenheid te brengen in de wereld, en zo fouten te vermijden, probeert men overal ter wereld afspraken te maken om dezelfde eenheden te gebruiken in de wetenschap. Zo gebruikt men bvb. voor de lengte de "meter", en niet de "inch". (Het zgn. SI-systeem).

De SI-eenheid voor energie is de "joule" (J). Toch wordt in sommige takken van de wetenschap (bvb. halfgeleiders, chemie...) de "elektronvolt" (eV) gebruikt voor de energie (allicht is dit historisch zo gegroeid (?) ). Waarom doet men dit, en schakelt men niet over naar de SI-eenheid Joule? De enige reden die ik kan bedenken is dat men in die takken vaak met kleine energiewaarden werkt, maar een goede reden vind ik dit niet, want men kan toch evengoed met attojoules (aJ) werken ( 1 aJ = 10^-15 J).

Daarenboven komt nog dat de eV niet exact gekend is, maar moet bepaald worden via experiment.

(De elektronvolt is de kinetische energie die een elektron krijgt als het door een potentiaalverschil van 1 V in vacuüm loopt)

Mijn vragen zijn dus:

1) Waarom gebruikt men nog steeds de eV, en wordt er niet overschakeld naar de Joule? Wat zie ik over het hoofd??

2) Ben je het eens met mijn stelling: "De eV moet de wereld uit, en moet vervangen worden door de (a)J."?

(1eV is ongeveer 1,60218 x 10^-19 Joule)
Bart

Re: [Eenheden] Joule vs elektronvolt

Je hebt de beargumentatie voor de eV al gegeven: Omdat energiewaarden zoveel kleiner zijn is het makkelijker. Dit is trouwen nog niks vergeleken bij theoretische fysica. Daar is c=1 en h=1 om het schrijfwerk te verminderen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Kabouter

... c=1 en h=1 om het schrijfwerk te verminderen.

Waarom dan niet meteen c=h ?
Kabouters bestaan niet
Brinx
Lorentziaan

c is expliciet gedefinieerd als 1 omdat de factor c (of c^2, enzovoort) dan wegvalt uit een hele zwik vergelijkingen, bijvoorbeeld:

ds^2 = dx^2 + dy^2 + dz^2 - dt^2

en

E = m

Bij een andere waarde van c, die weliswaar nog steeds gelijk genomen zou kunnen worden aan h, zou c niet weggelaten mogen worden uit deze vergelijkingen. Hetzelfde geldt voor h en de vergelijkingen waarin deze voorkomt.

On-topic: werken met mooie fracties van Joule lijkt mij ook fijner. De calorie die ook nog steeds gehanteerd wordt vind ik eigenlijk ook maar vervelend! 4.18 J = 1 calorie, als ik het wel heb... ik geloof dat een calorie de hoeveelheid energie is die benodigd is om 1 gram water 1 K op te warmen. Best logisch, maar wat ouderwets geworden!
Wouter_Masselink

En dan hebben we het nog niet eens over de onzin die soms op voeding staat. Callorie en Kilocallorie worden hier te pas en te onpas door elkaar gebruikt.
"Meep meep meep." Beaker
Rude

En dan hebben we het nog niet eens over de onzin die soms op voeding staat. Callorie en Kilocallorie worden hier te pas en te onpas door elkaar gebruikt.
nee het wordt lekker als ze hier eV gaan gebruiken

Energie: 300keV

Eiwit: 1.7g

koolhydra*** (enz)

of als ze zelfs de massa's in eV gaan opschrijven... :shock:
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.
Wouter_Masselink

Wouter_Masselink schreef:En dan hebben we het nog niet eens over de onzin die soms op voeding staat. Callorie en Kilocallorie worden hier te pas en te onpas door elkaar gebruikt.
nee het wordt lekker als ze hier eV gaan gebruiken

Energie: 300keV

Eiwit: 1.7g

koolhydra*** (enz)

of als ze zelfs de massa's in eV gaan opschrijven... :shock:
het klinkt dan bijna net zo interessant als aminopeptide compelexen, actieve zuurstof en actieve pH waarden 8)
"Meep meep meep." Beaker
Brinx
Lorentziaan

Haha! "Dit pak melk heeft een rustmassa van 1.03 kg."

Maar goed, KJ wordt toch ook wel gebruikt als energie-aanduiding op voedsel? Gewoon standaardiseren die hap. :shock:
StrangeQuark

Tja de wetenschap wil nog wel eens traag zijn. Sommige wetenschappers gebruiken ook nog wel eens een Angstrom. In het geval van de electronvolt, dit is gewoon hetgene wat het meest intuitief werkt. Je kan een electron en snelheid en een volt lekker makkelijk in verband brengen. Bloeddruk wordt ook nog steeds in millimeter kwikdruk gemeten en dat is ook geen si eenheid, zou in pascal moeten. Zo zijn er wel veel meer voorbeelden te noemen.

In principe heb je gelijk, maar het is wel erg onhandig om electronvolt te vervangen voor joule, het zijn te kleine getallen en het is minder intuitief omdat een electronvolt te maken heeft met een volt spanning en een electron.

Joule en Calorie is historisch gegroeid en daar is niet echt een excuus voor dan dat calorie in het dagelijks leven veel wordt gebruikt op voedingsverpakkingen en dat de mensen geen idee hebben hoeveel joule 1 calorie is. Je hebt gezien hoe lang het duurt voordat mensen een beetje gevoel ervoor krijgen. Nog steeds rekent een deel van de mensen de euro terug om naar guldens.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Elmo

Het is puur een kwesti van "lekkere getallen": in de spectroscopie gebruikt men vaak 1/cm voor de kleur van het licht, Kelvin voor energie, ... In de jaren '70 had je in de USSR een fysisch tijdschrift (JETP Lett.) en die eisten dat alle maten in SI eenheden omgeschreven werden. Dan krijg je dus constructies als "we gebruikten licht met een foton-energie van 3.5 10-19 J" etc. Dat leest ook niet prettig.
Never underestimate the predictability of stupidity...
aaargh

Nog steeds rekent een deel van de mensen de euro terug om naar guldens.
Daar hebben wij hier in België geen last van hoor, bij ons rekenen ze al lang om naar Belgische Franken.

Ik vind het een dom idee om de elektronvolt te vervangen. Niet alleen kan je dan minder intuitief werken, je moet ook met heel kleine waarden werken en al die boeken die eV gebruiken en die niemand meer gebruikt.
Brownie

StrangeQuark schreef:Nog steeds rekent een deel van de mensen de euro terug om naar guldens.

Daar hebben wij hier in België geen last van hoor, bij ons rekenen ze al lang om naar Belgische Franken.
Hier in Frankrijk zijn alle artikelen in de winkel nog in franken en euro's geprijsd. Zelfs bij de telsel programma's noemen ze eerst de prijs in franken!
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)
StrangeQuark

StrangeQuark schreef:Nog steeds rekent een deel van de mensen de euro terug om naar guldens.
:shock: Met mensen bedoel ik uiteraard Nederlanders in Nederland, ook wij zijn mensen. Hier een impressie hoe jullie omrekenprogramaatje gaat in jullie Belgische breinen. (dutch perspective)

(hier ga ik spijt van krijgen op een Nederlands belgisch forum)

Valuta Belgisch_Rekenfoutje = rand() * 10;

if(mens.inwonerVan(Belgie)) {

Valuta BEF = (40.9 * EURO) + Belgisch_Rekenfoutje

}

print EURO + " euro's is toch " + BEF + " belgische franken?";

;) :wink:

Laten we in het kader van off topic zijn het hier alsjeblieft bij laten met de euro's.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
aaargh

StrangeQuark schreef:(hier ga ik spijt van krijgen op een Nederlands belgisch forum)

Valuta Belgisch_Rekenfoutje = rand() * 10;

if(mens.inwonerVan(Belgie)) {

Valuta BEF = (40.9 * EURO) + Belgisch_Rekenfoutje

}

print EURO + " euro's is toch " + BEF + " belgische franken?";

;)  :wink:

Laten we in het kader van off topic zijn het hier alsjeblieft bij laten met de euro's.
Heeeel grappig (overigens, de corecte factor is 40.3399 en niet 40.9 :shock: )

Dit heeft overigens geens invloed op mijn standpunt om de elektronvolt te behouden.
Anonymous

Hoe kan je bewijzen dat het energie equivalent van 1u gelijk is aan 931 MeV? Je moet vertrekken van E = mc², en je weet dat 1eV=16.10 exp (-20) kg.

Terug naar “Natuurkunde”