hallo, dit is wat ik heb
1) er wordt getrokken aan de bol met een kracht F = m.a ( voor de eenvoudigheid de trekkracht uitgeoefend door een touw )
dan moet de bol bewegen ( aangezien de massa van deze niet oneindig groot is) met een a
0
2 ) als de 'translatie'versnelling ](*,) 0 dan moet er ook een hoekversnelling zijn want we veronderstellen zuiver rollen waarbij het contactpunt steeds in rust is ( geen glijdende bol die dus 'niet rolt' ) dus dat geeft a =
/ / R
0 => ](*,)
0
3) nu moeten we nog te weten komen hoe deze hoekversnelling
veroorzaakt wordt -> door een krachtmoment want
M = I .
-> zoals er al gezegd is kan dit krachtmoment niet veroorzaakt worden door F want M = Fx R = FR sin
/ waarbij de F = m.a en R = 0 want de loodrechte afstand van het aangrijpingspunt van F t.o.v het herleidingscentrum ( in dit geval het mc waardoor de rotatieas gaat ) is 0 ( m.a.w. F grijpt aan op het herleidingscentrum van de rotatieas )
-> is er een andere mogelijke kracht die niet ingrijpt op het mc (= herleidingscentrum ) ? ja , de wrijvingskracht ligt op een afstand R ( straal van de bol ) van het herleidingscentrum -> dus deze levert het krachtmoment dat voor een hoekversnelling zorgt en die de zuivere rolbeweging van de bol met versnelling a mogelijk maakt
ik hoop dat het juist is want anders ga ik bij mijn prof. fysica moeten aankloppen pi.gif