Best wel eens interessante informatie over hoe je zonder toestellen toch een eind komt. Ik had niet gedacht dat het mogelijk is, maar kijk, we leren bij
Ik vind het een knap systeem om water 45 meter hoog op te voeren zonder elektriciteit.
De systemen die hier steeds beschreven zijn, Zijn pompen die door middel van membraam of ballen werken, die in een huis op en neer worden bewogen.
Nadeel van deze pompen is, dat bewegende delen zich minstens 35 meter diep moeten bevinden, daar er anders niets valt te pompen al is er water aanwezig.
Daardoor is de prijs van zo'n installatie noch vrij hoog.
Er is een manier om met bewegende delen uitsluitend aan de oppervlakte een installatie te bouwen. Nadeel hiervan is dat er dieper geboord dient te worden. Tweede nadeel is dat er genoeg toestroom moet zijn omdat er geen gebruik van vacuüm wordt gemaakt.
Stel er is water aanwezig op een diepte van 40 meter dan moet er minimaal 60 meter geboord worden om deze techniek te kunnen toepassen.
Het systeem wordt wel toegepast in de zandwinning, als men niet al te veel bodem beschadiging wil veroorzaken.
Indien u interesse heeft zal ik het systeem verder uitzoeken, let hierbij wel op of de voordelen opwegen tegen de nadelen.
Boven aan de oppervlakte word een blaasbalg geplaatst die met de hand bedient kan worden. deze blaast via een leiding lucht door een norsel onder in de boorbijp. Daardoor gaat door de stijgende luchtbellen ook water mee naar boven mits de onderdruk niet te laag wordt. In dat geval kan gebruik gemaakt worden van een dubbele boorpijp waarbij de buitenste dienst doet als water(druk)buffer.