Phillip schreef:euh... Sen...
weet u dat er al een tiende planeet is ontdekt
Welke bedoel je daarmee?
Quaoar, Varuna, 2004 DW, 2003UB313 / 2003 EL61 / 2005 FY9 / Sedna of nog een andere?
Wat heeft dat te maken met het door mij aangehaalde artikel van phys.uu.nl waarin men
de grens van ons zonnestelsel relateert aan het zwaartekrachtsveld van de zon en daarbij 1 lichtjaar als waarde hanteert?
ten andere, aangezien het heelal aan het uitdeinen is, dan deint onze melkweg ook uit. hoe kan je dan een limiet vaststellen???
Zoals Brinx al aangaf heeft de uitdijing van het heelal op de schaal van en de afstanden in ons zonnestelsel
geen significante invloed.
Fillip schreef:ten andere,
alles wordt uitgerekend in lichtjaren!
Ten eerste is dat niet het geval. In het aardse leven gebruiken we het lichtjaar eigenlijk nooit als afstandsmaat.
Maar ook in de astronomie zijn er verscheidene afstandsmaten. Te denken valt bijvoorbeeld
aan de Astronomische Eenheid, (of Astronomical Unit) de Parsec en de Megaparsec.
Verder was de vraag van Sylvester letterlijk:
Hoeveel kilometer lang is ons zonnestelstel?
Een duidelijke vraag naar een aantal kilometers, vandaar mijn kleine berekening bij mijn respons.
-geen enkel mens op deze planeet kan zich inbeelden wat het in werkelijkheid is-
Het is inderdaad vrij lastig om je een goed beeld te vormen van de enorme afstanden in ons heelal.
Daarom is het ook wel eens goed om zo'n lichtjaar weer eens terug te rekenen naar kilometers.
Heeft er al iemand nieuws over die 10de planeet (naam ,afstand van de zon,...
Hier een behoorlijk uitgebreid artikel.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.