Beste,
Aangezien ik de vraag zo overzichtelijk mogelijk wil posten, heb ik het in een word documentje gemaakt en gepost als afbeelding:
http://img225.imageshack.us/i/33361924.jpg/
Heel erg bedankt.
Valt er op deze diepte nog een scherpe scheidslijn te trekken tussen quantumchemie en quantumfysica/atoom-en deeltjesfysica?Ik snap eigenlijk niet waarom deze vraag in dit subforum is gebracht. Het gaat over kwantumchemie!
De eerste vraag snap ik nu. Bedankt!!flamey schreef:Ik snap eigenlijk niet waarom deze vraag in dit subforum is gebracht. Het gaat over kwantumchemie!
Over je eerste vraag.
In de Born-Oppenheimer benadering negeer je zover ik weet ook de repulsie tussen de kernen. In vergelijking (2) hoort V_NN dus niet te staan. h(i) bevat dan de kinetische energie van de electronen en de aantrekking tussen een elektron en alle kernen. v(i,j) bevat de electron-electron repulsie. Je gebruikt (2) in (5) (zonder V_NN dus in de BO benadering).
Over je tweede vraag.
Je gebruikt (2) als Hamiltoniaan voor de Hartree-Fock energie (zonder V_NN!). Deze geeft de energie van je molecuul (alleen het electronische deel). Uit je Fockvergelijking haal je de energie van een enkele MO (molecular orbital). De som van deze energieen is niet per se gelijk aan de HF-energie! Maar je kunt uit de HF-energie wel de Fockvergelijking afleiden (mbv bijv het variatieprincipe). Achteraf moet je nog de link leggen met de HF-energie.
Heb je hier wat aan?