andyr74
Artikelen: 0

Formules voor de helling van een ligger

In diverse boekjes staan de formules voor dwarskrachten, momenten en doorbuigingen van verschillende gevallen met alle soorsten van belasting.

Maar bij mij staan daar geen formules in voor de helling.

Weet iemand waar deze zouden te vinden zijn?

(Ik zou natuurlijk ook de formules voor de doorbuiging kunnen differentieren.)
robertus58a

Re: Formules voor de helling van een ligger

Dan moet je wel eerst de doorbuiging als functie van plaats hebben. Dit is meestal niet het geval in lijstjes met belastingsgevallen. De doorbuiging is daar meestal vermeld voor een bepaalde locatie (de afgeleide kan je dan niet bepalen)
oktagon

Bij een balk onder een helling kun je de krachten die erop werken in loodrecht en evenwijdig de neutrale as (loodrecht op de dwarsdoorsnede) ontbinden.

Een vb. is bijv een sporenkap of een spantbalk (beide mbt de volgende formule beschouwd als ligger op 2 stp)

De loodrechte veroorzaken moment, dwarskracht en doorbuiging; de krachten loodrecht op de dwarsdoorsnede werken als een knikkracht en die moet je in feite samenvoegen met het optredende moment en je krijgt de formule:
\(\sigma=P/ (\alpha*F) + M/W\)
Maar ik vermoed,dat je nog niet aan de kniktheorie toe bent!
andyr74

Het enige wat ik wil kennen is de helling (of hoekverdraaiing) van een ligger.

bvb. een (vlakke) ligger op 2 steunpunten die (loodrecht) belast is met bvb een gedeeltelijke lijnlast in het midden.

Hiervan kan ik mbv simpele formuletjes de doorbuiging kennen maar ik wil nu ook de helling of hoeverdraaiing van deze ligger kennen tgv deze belasting.

Ik kan deze ligger natuurlijk uitrekenen met één of andere rekenpakket waar ik dan zowel de doorbuiging als de hoeverdraaiing en zo krijg.

Maar ik dacht als daar ook eenvoudige formuletjes voor bestaan, dan maar op die manier. (Gaat meestal wel sneller)

(Knik, kip, spanning,... of wat dan ook speelt hier geen rol, dat zal ik dan later wel nazien. Eerst moet ik de hoeverdraaiing nazien)
robertus58a

andyr74

robertus58a schreef:Is dit waar je naar zoekt:

http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...st&p=365070
Dit kan ik inderdaad reeds gebruiken.

Voor de volledigheid had ik graag ook de hoekverdraaiing gekend in functie van de plaats.

In mijn tabelletje heb ik wel de doorbuiging in functie van de plaats. (De hoekverdraaiing zou ik hier dan eigenlijk wel kunnen uithalen).

Ondertussen heb ik het dan toch met een rekenpakket bepaald.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”