Hallo
Ik begrijp hoe de golf-deeltjes dualiteit bestaat en ik weet dat de Broglie een 'hypothese' bedacht die zei dat elk bewegend deeltje (massa m, snelheid v) een golf is, maar ik snap de proef van Davisson-Germer niet volledig. Zoeken op Google en WSF hielp me al veel, maar ik begrijp nog één iets niet. Op onderstaande link bv: http://panda.unm.edu/Courses/Fields/Phys49...issonGermer.pdf. Zie je hoe het experiment in elkaar zat.
Er wordt een elektronenstraal (bundel) geschoten op een Nikkel-kristal, maar wat gebeurt er precies? Ik denk zelf dat er interferentie gaat optreden (dit zou aantonen dat een deeltje een golf is) maar op die site lees ik dat de hoek θ een rol speelt? Ik zie niet in hoe... Treed er een soort diffractie op (of ben ik hier verkeerd) ? De bundel elektronen wordt teruggekaatst op een soort 'projectie'scherm en daaruit kun je dan besluiten dat een deeltje een golf is.
Kan iemand me in een heldere zin uitleggen hoe interferentie van golven aangetoond wordt d.m.v. het experiment Davisson-Germer?
Alvast bedankt
Mvg