Geen probleem hoor, ik had het moeten vermelden in mijn eerste post
.
Er wordt in onze cursus niets verteld over "screening". Ik weet het volgende: het oplossen van de Schrödingervgl. is niet meer "doenbaar en nuttig" voor atomen verder dan H (He nog net). De oplossing van de Schrödingervgl. laat toe om de "waarschijnlijkheid" te berekenen maar ook de "vorm".
De oplossing vd vgl. heeft dus eigenlijk een goeie kijk op de waarschijnlijkheid om een elektron ergens in een gebied in de ruimte aan te treffen. ψ²dV geeft een maat voor de waarschijnlijkheid om een elektron terug te vinden in volume-element dV. Trekken we dit door dan zien we een maat voor de elektronenladingsdichtheid in volume-element dV. Een orbitaal (90% van de elektronendichtheid is er verdeeld) is één van de oplossingen van de Schrödingervergelijking.
Ik moet in de eerste plaats de vraag oplossen: "Bespreek de oplossingen van de Schrödingervergelijking?" dan "Wat is de fysische betekenis ervan?" en "Wat kan men besluiten uit de oplossingen van de Schrödingervergelijking (vraag ongeveer zelfde denk ik als eerste)?"
Tweede luik: Bespreek een oplossing voor n=3 en l=0 (psi, psi² en psi²dV). Dan wordt er gevraagd: "Kunnen we hierdoor ook het verschil in energie verklaren tussen een 3s en 3p orbitaal?"
Dit klopt toch, dacht ik: "De fysische betekenis van een oplossing van de vergelijking van Schrödinger is de maat voor waarschijnlijkheid/kans, om de oplossing fysisch relevant te maken moet je een aantal restricties invoeren zoals ψ moet genormeerd zijn, moet eindig zijn, moet continu zijn en moet eenwaardig zijn bij alle ruimtelijke coördinaten. Je hebt een puntwaarschijnlijkheid (ψ²) en je hebt een volumewaarschijnlijkheid (ψ²dV). Die laatste staat voor maat voor de kans om een deeltje terug te vinden binnen een volume-element dV. We zagen ook nog bolwaarschijnlijkheid (ψ²V), dit is dan de totale waarschijnlijkheid voor elektron op een bep afstand van de kern.
Wat kan men nu afleiden uit de oplossingen van de Schrödingervergelijking? Volgens mij is dat dan een beetje hetzelfde als ik al vermelde bij "wat is de fysische betekenis?". Niet?
Maar dan vraagt men "bespreek de opl. voor n=3, l=0". Ik zit daar vast omdat ik niet weet wat precies moet verwoorden.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.