Moderators: jkien, Michel Uphoff
Waarom zou je veel meer brandstof moeten meenemen als je verder gaat ?Wat snelheid betreft kan je een aantal systemen gebruiken maar hoe meer massa (brandstof) je mee wil nemen, hoe meer brandstof je zal moeten verstoken bij opstijgen. Dat loopt dus een keer fout.
Om te kunnen blijven versnellen. Jammer alleen dat je dan ook weer voldoende moet kunnen vertragen.Waarom zou je veel meer brandstof moeten meenemen als je verder gaat ?
Ik denk eerder 'rare martial metals' (geintje!) De bodem van Mars is nog onvoldoende onderzocht om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.Wat is er te halen op mars ? Fossiele brandstoffen ? 'Rare earth' metalen?
Verreweg de meeste brandstof wordt verbruikt bij het opstijgen vanaf de Aarde of Mars naar een parkeerbaan eromheen.Waarom zou je veel meer brandstof moeten meenemen als je verder gaat?
Hier vind je in het Engels de beschrijving van enige raketbrandstoffen.Ik ben eigenlijk meer een beetje op zoek naar gemiddelde waarden, ik ben niet heel erg bekend met de verschillende soorten brandstoffen en afstanden.
Daarom. Blijven versnellen is geen optie want dat kost teveel brandstof.Verreweg de meeste brandstof wordt verbruikt bij het opstijgen vanaf de Aarde of Mars naar een parkeerbaan eromheen.
De lancering van die Delta II raket heeft zo'n 50 miljoen dollar gekost (exclusief de kosten van de Phoenix lander). Welk deel daarvan de brandstofkosten is weet ik niet maar doet in feite niet ter zake omdat je met alleen brandstof, zonder raket, toch niets kunt beginnen.Fred F. schreef:Enkele jaren geleden werd de Phoenix lander naar mars gestuurd door een Delta II 7925 raket.
De lander had een massa van 350 kg en de Delta raket een massa van 230 ton waarvan 210 ton brandstof plus oxidator (vloeibare zuurstof plus N2O4).
Dat geeft je een idee hoeveel brandstof er nodig is in relatie tot de nuttige lading.
De lancering van die Delta II raket heeft zo'n 50 miljoen dollar gekost (exclusief de kosten van de Phoenix lander). Welk deel daarvan de brandstofkosten is weet ik niet maar doet in feite niet ter zake omdat je met alleen brandstof, zonder raket, toch niets kunt beginnen.