Hallo,
Als zeer geinteresseerde oudere leek probeer ik te begrijpen wat de essenties van de e-macht en de sinus figuur zijn. Dit alles zoveel mogelijk zonder formules te gebruiken. De essenties van de e-macht heb ik op deze manier voor mijzelf geheel doorgrond en beschreven zonder een enkele formule te gebruiken. Na het begrijpen van de essenties is het afleiden van de formules min of meer bijzaak. Nu probeer ik hetzelfde met de sinus te doen.
Ik vermoed dat een in de ruimte zwevend voorwerp via een veer of elastiek verbonden aan een denkbeeldig oorsprong punt bij aanbrengen van een willekeurige snelheid een sinus vormige afstands grafiek laat zien als de tegenkracht van de veer recht evenredig is aan zijn uitgerekte lengte.
Ik probeer, door de tijd in oneindig kleine stukjes te verdelen, de berekening voor afstand en snelheid voor iedere t uit te rekenen. Ik verwachtte een bepaalde schoonheid in de resultaat formules te zien maar dit blijkt niet het geval te zijn. Althans als ik geen verschrijvingen heb gemaakt en die kans is heel erg één gedeeld door zeer klein...
Ik weet haast wel zeker dat hiervoor één of andere beroemde wiskundige dit zo heeft berekend of iets in die richting, alleen weet ik niet wie of waar ik een beschrijving van deze (foute?) methode kan vinden of hoe dit in wiskundige termen wordt genoemd.
Ik heb al ontzettend veel op Internet rondgezocht maar iedere website in die richting, zonder enige uitzondering, begint meteen met het verklaren van formules via formules en dat is nou juist wat ik niet zoek.
Wie kan mij een hint geven in welke richting te denken of waar te zoeken?
Ben benieuwd, alvast bedankt,
Henk