Q1
Volgens mij zie je die wachttijden echt veel te optimistisch. Hoewel je ook realistisch bent anderzijds... Of hoe wil je deze twee uitspraken precies combineren?
Hier spreek je jezelf duidelijk tegen, toch?
Als er weinig verkeer op de weg is dan is de kans op een file gering, naarmate het drukker wordt neemt de kans op een file toe. Er moet bepaald worden hoe druk het kan worden op de weg en iedere auto, die er meer op wil, moet naar een wachtplein gedirigeerd worden zodat de rest kan doorrijden en er daardoor, sneller dan nu, weer ruimte op de weg komt voor de wachtenden.
Nu staat iedereen in een rij en kan nergens heen. Het wachten is wanneer de verstopping voorbij is.
Terwijl de auto's vooraan weer beginnen te rijden komen er aan de achterkant auto's bij die dan lange tijd moeten wachten voordat ze aan de beurt zijn.
Doordat er in mijn fileplan de file flink blijft rijden (klinkt gek) is er afvoer van de auto's dus komt er ruimte voor de wachtenden.
Het teveel aan auto's die de weg zouden gaan verstoppen worden met dit plan afgeroomd.
Q2
In het geval van jouw plan zou ik het zelfs liever niet zien gebeuren dan wel.
Ik vertrek liever iedere ochtend een uur vroeger naar mijn werk omwille van de file, dan eens in de 10 dagen gewoon niet op mijn werk te raken omwille van de wachttijden van een kleine tien uur in je wachtrij. Let, de gemiddelde tijd die ik verlies is nochtans gelijk gebleven!
Dat laatste is dus niet zo. De capaciteit van een stilstaande file is nul en zou eeuwig kunnen blijven stilstaan, de capaciteit van auto's met een snelheid van 80 km/uur is een auto per 2 seconde per rijbaan. Ook al zou de wachttijd gelijk zijn, een opritwachtplein heeft vele voordelen t.o.v. het wachten in de file. Lees het plan.
Q3
Dan kun je beter proberen in te stellen dat de begintijden van alle werkenden worden gespreid van half 6 tot half 11.
Dat is ook een idee.
Q3
Als je per snelweg de helft van de opritten en de helft van de afritten hebt, dan loop je dus een kans van 50% dat je helemaal niet de afslag kunt nemen die je eigenlijk zou willen nemen.
Wat is er op tegen om de juiste route van te voren te plannen? Onderweg zouden er switchovers gesitueerd kunnen worden.
Q4
Zou het niet veel simpeler zijn om dan maar gewoon met de trein te gaan en de auto helemaal thuis te laten?
Als dat kan natuurlijk, maar vele mensen willen toch met hun auto naar het werk of zo thuiskomen dus als je om de file heen een autoslaaptrein oid kan gebruiken om de automobilist te brengen waar hij toch al naar toe wil dan is het niet zo gek idee, het ontlast de file.
Ik wil over alternatieven best discussiëren maar het idee van de autotrein is een ander idee dan het fileplan.
(zie de .pdf file)
Q5
Dat zul je dan maar eens moeten gaan onderbouwen met vergelijkingen en getallen. Want de eerder genoemde wachtrij-theorie komt niet zomaar uit de lucht vallen. En dit is een wetenschapsforum, wil je mensen overtuigen dan zal dat niet gaan met half uitgewerkte ideeën en een beetje "hand-waving".
Een beetje flauw vind je niet? Alle problemen die opgelost zijn zijn begonnen met ideeën. Natuurlijk zijn er aspecten waar ik waarschijnlijk geen rekening mee heb gehouden daarom gooi ik het ook in de groep en hoop ik tegen nieuwe beperkingen aan te lopen waar dan ook weer een oplossing voor bedacht moet worden.
Een wetenschappelijk model kan ik niet echt geven want ik ben geen wetenschapper en hoe kom ik aan gegevens zoals, hoe snel groeit gemiddeld een file aan en hoe snel lost deze aan de voorkant op? Als deze beide gegevens in evenwicht zijn dan is het fileplan een heel goed plan want dan wordt daarmee de doorstroom hersteld.
Bij de weg, het verkeer is een chaotisch proces waarbij modellen gewoon niet kunnen werken. Vergelijk de vorming van wolken boven in de lucht, ook al zijn vochtigheid en windrichting bekend met geen model ter wereld kan je berekenen hoe de vormen zullen gaan ontstaan. Zo ook met het verkeer. Iemand hoeft maar wat in zijn handschoenenkastje te zitten rommelen (even de aandacht weg, even een rare beweging) en er staat weer een file.
Q6
Ik heb jou er in de jaren 80 ook niet over gehoord?
Ook flauw.
Q7
Onzin. Ook over bewegwijzering wordt een hoop nagedacht. Zo is het ontwerp onlangs nog aangepast zodat mensen eerder kunnen zien welke rijbaan ze moeten hebben.
Kijk eens om je heen en zie eens hoeveel verkeersborden er zijn die niet allemaal duidelijk maken wat er van je gevraagd wordt, het is toch een complete chaos. Er is zelfs een gemeente die alle borden heeft verbannen. Het rijk, provincie en gemeenten zouden met elkaar moeten samenwerken zodat er geen rare onlogische situaties ontstaan.
Ik wil je aanraden om eens te letten op alle snelheidsborden die je onderweg tegen komt, het is niet te doen.
Q8
Ik denk dat het een goed idee is als je eens een kijkje gaat nemen bij Rijkswaterstaat. Dan kun je eens met eigen ogen zien hoe daar gewerkt wordt. Wat er wordt gedaan, welke maatregelen er de afgelopen jaren zijn ingevoerd en wat de effecten daarvan zijn geweest.
Dat zal best maar als er voor knelpunten gemakkelijke oplossingen zijn dan duurt het gewoon vele jaren voordat dat is opgelost, niemand durft een beslissing te nemen.
Voorbeeld:
Op dit moment zijn er snelwegen met 2, 3, 4 en zelfs 5 rijstroken. Door de politieke beslissingen zijn rijstrook 3, 4 en 5 zo goed als onbruikbaar want als je daar wel op rijdt ben je bijna altijd strafbaar, dan rij je of te hard of je krijgt een bekeuring omdat je links blijft hangen...
Het verkeer moet gewoon over alle stroken worden uitgesmeerd dat geeft meer verspreiding en daardoor minder kettingbotsing gevaar.
Over 20 jaar is dit opgelost, let maar op.
Q9
Je moet je wel afvragen of het dan inderdaad een oplossing is om de file dan maar ergens anders te laten ontstaan (zoals in jouw plan). Het is een enorme investering voor een probleem dat welbeschouwd maar een klein deel van de dag optreedt, een oplossing bovendien waarmee gemiddeld genomen nog steeds iedereen even lang onderweg is.
Je bedoelt dat de aanleg van een plein bij een oprit of iets daar voorbij een enorme investering is?
Ik denk dat dat nog wel meevalt. Nu wordt er gekozen voor een kilometerslange rijstrook er bij en dat is nog duurder en vergt nog meer grondoppervlak.
Een klein deel van de dag zeg je? De files beginnen steeds vroeger en duren langer. Het zal niet lang meer duren en we hebben een file die 24 gestaan heeft. En wat denk je van de uitstoot, iedere minuut even 6 meter optrekken. Ook dat los je met dit plan op.
Ik hoop wel dat je het plan gelezen hebt. Dan had je kunnen weten dat het nog goedkoper kan door het opritplein virtueel te maken.
Van te voren telefonisch of via internet opgeven van welke oprit naar welke afrit je wil. Een computer kijkt of er ruimte beschikbaar is op die gewenste tijd en er rolt een fiat uit of een alternatieve tijd. Zoiets dat nu al in de reiswereld goed werkt. Je wilt naar een bestemming en er wordt voor je uitgerekend hoe je moet reizen en waar je moet overstappen.
Het klinkt arrogant maar mijn fileplan zit er aan te komen.
Automobilisten gaan met hun TomTom of app op de mobiel zien waar het druk is en zullen hun reis uitstellen of zoeken naar een alternatief zodat ze de weg niet verder gaan verstoppen. (fileren) Het opritplein daardoor ook gerealiseerd maar dan virtueel.
Jack Marotick