Ik woon waarschijnlijk in een redelijk standaard Nederlandse woning, een z.g. eengezinswoning.
Deze woning is gebouwd halverwege de jaren 70 en is dus matig geïsoleerd.
Ondanks dat ik massief parket heb voelt de vloer het hele jaar koud aan. Gedurende hete zomerse dagen is dat goddelijk maar voor de rest van de dagen vind ik het niet prettig, altijd koude voeten en dat had ik niet toen ik in een flatje woonde want de buren onder me hielden het huis het hele jaar door op 20 graden dus ook mijn vloer.
Ik ben nu maar eens naar mijn onderburen wezen kijken en dat is dus de kruipruimte.
De insecten die daar wonen nemen niet de moeite om die ruimte op 20 graden te brengen, doe het zelf maar zeggen ze.
Als ik ga zitten aan de zonkant van het huis valt het me op dat het flink opwarmt als er een zonnetje zich even laat zien. Ook in de wintermaanden loopt de temperatuur aardig op door de zon.
Wat ik mij afvroeg is, wordt het warmer dan in de kruipruimte?
Ik heb vorig jaar een thermometer in de kruipruimte gelegd en de temperatuur is globaal het gemiddelde van de huiskamer en de buitentemperatuur maar schommelt heel weinig.
Als het buiten een aantal dagen 0 graden is dan kruipt de temperatuur naar de 10 graden.
Als het buiten 0 graden is dan loopt de temperatuur aardig op als de zon zich even laat zien.
De zonkant van mijn huis (de voorkant) ligt iets in de luwte. De temperatuur loopt 's winters dan een paar graden op maar in het voor en najaar is de temperatuur 10 graden of meer hoger dan de kruipruimte.
Daarom heb ik het plan uitgevoerd om in de kruipruimte een ventilator te plaatsten die de buitenlucht, door een ventilatie-opening heenzuigt de kruipruimte in.
Als het buiten warmer is dan in de kruipruimte dan springt hij aan en hij stopt als het andersom is.
Wat ik wil bereiken is dat de temperatuur in de kruipruimte oploopt zonder dat ik stookkosten maak op het laten draaien van de ventilator na dan. (4000 toeren, 12 cm)
Als het me lukt om tijdens het najaar de temperatuur op 20 te krijgen en te houden dan heb ik geen koude voeten en belangrijker de kachel kan langer uit blijven. In de wintermaanden zal ik er natuur niets aan hebben.
Nu zie ik de temperatuur in de kruipruimte met sprongen omhoog gaan en ook de vochtigheidsgraad zakt aardig in en dat lijkt me ook niet verkeerd. Vandaag was het 9 graden warmer dan de in kruipruimte. (17 gr./ 26 gr)
Graag zou ik willen weten wat de leden van dit forum hier van vinden en zijn er ook nadelen om op deze manier de kruipruimte voor te verwarmen?
Jack Marotick