Ik had namelijk een vraag. Ik zou een presentatie over de brandstof kerosine moeten geven. Daar heb ik al veel informatie over, maar het lukt me blijkbaar niet om te vinden waarom er net kerosine wordt gebruikt in vliegtuigmotoren. Ik heb gehoord dat dat zo is omdat kerosine vlugger kan ontbranden onder extreme omstandigheden. Weet iemand toevallig waarom dat ze net kerosine in een vliegtuigmotor doen en geen diesel of benzine?
Het feit dat kerosine minder makkelijk ontbrand dan benzine is juist een belangrijke eigenschap voor de luchtvaart ivm veiligheid. Bij schade aan een brandstoftank gaat vaak gepaard met meer problemen/schade. Je wilt dan liefst geen ontsteking aangezien een vliegtuig soms meer dan 100.000 kilo brandstof bij zich kan dragen. Ook bij het dumpen van brandstof mag er geen kans op ontsteking bestaan.
Voor wat betreft de vergelijking met diesel, deze stof lijkt veel op kerosine. Verschillen zijn ten eerste dat kerosine veel goedkoper is. Je zou je dus eerder af kunnen vragen waarom zo weinig landvoertuigen op kerosine rijden. Volgens mij heeft dit voornamelijk te maken met de schraalheid. Een zuigermotor krijgt al snel een smering probleem als het alleen op kerosine draait.
Buiten de prijs is een belangrijk verschil dat kerosine een laag vriespunt heeft. Op vlieghoogte kan het onder de min 60 zijn en dan kunnen er vlokken ontstaan. Al moet ik bij dit argument zeggen dat er vast ook diesel additieven zijn om dit te voorkomen. Wat daar de prijsverhouding voor is weet ik niet.
Dank voor jullie antwoorden. Ze zijn neer nuttig. Ik heb ook nog wat informatie gevonden. Zoals dat de viscositeit een grote rol speelt waarom dat er geen vliegtuigen op diesel vliegen. Er zijn natuurlijk vliegtuigen die op diesel vliegen, maar enkel de kleintjes.