Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/articl...appelveld.dhtmlIn Wetteren hebben actievoerders van het "Field Liberation Movement" het veld met genetisch gemodificeerde aardappelen deze namiddag bestormd en beschadigingen aangebracht. Met een paar honderden mensen doorbraken ze het politiecordon, zegt directeur Jo Bury van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie.
De actievoerders van het 'Field Liberation Movement' of de Veldbevrijdersbeweging hadden aangekondigd dat ze de veldproef wilden vernietigen en de ggo-aardappelen wilden vervangen door gewone pootaardappelen. Een honderdtal wetenschappers waren zondagvoormiddag naar het veld gekomen om zich te verzetten tegen de actie en de politie had een vijftigtal manschappen ingezet.
Veld vernietigd
Het politiecordon rond het veld, dat met hekken was afgeschermd, werd echter doorbroken. "De actievoerders wilden niet met ons in debat gaan", zegt Bury. "Met een paar honderden mensen hebben ze de hekken omvergeduwd en het veld vernietigd. Wetenschappelijk is dit een ramp en hebben we een jaar achterstand opgelopen. We moeten vaststellen dat het democratisch proces niet werkt en dat zelfs de politie de vernielers niet kon tegenhouden. Mogelijk gaan we juridische stappen ondernemen." De politie pakte verschillende actievoerders op. De exacte schade aan het veld wordt momenteel opgemeten.
Veertigtal arrestaties
"Het ging om ongeveer 250 manifestanten, waardoor de politie met 50 manschappen ernstig in de minderheid was", zegt het parket van Dendermonde. "De politie kon een veertigtal actievoerders oppakken. Zeven van hen waren op het veld zelf geraakt. Volgens de eerste informatie zou een derde van het veld vernietigd zijn. Bij de politie zijn er een tiental lichtgekwetsten. De manifestanten zijn inmiddels opnieuw vrij, maar hun identiteit werd opgetekend."
Peeters ontgoocheld
Vlaams minister-president Kris Peeters betreurt de vernieling van het ggo-aardappelveld in Wetteren. De minister-president onderstreept het belang van kritische en onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. De Vlaamse regering heeft immers bij het uitwerken van haar beleid nood aan alle mogelijke informatie om de juiste beslissingen te nemen in het algemeen belang, aldus nog de woordvoerder. Minister-president Peeters zal bekijken welke verdere stappen er kunnen ondernomen worden, luidt het.
Basisprincipe onderuitgehaald
"Wij hoopten dat Vlaanderen klaar was voor onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek", reageert landbouworganisatie Boerenbond bij monde van woordvoerster Anne-Marie Vangeenberghe. "Het basisprincipe van wetenschappelijk onderzoek wordt hier onderuitgehaald. We zitten met een probleem als goedgekeurd onafhankelijk onderzoek niet meer kan", stelt de woordvoerster. (belga/kve/tma)
Vermits ik nog geen discussie hierover tegenkwam op dit forum (en dit me toch wel verbaasde)
Wat is jullie mening over deze kwestie?
Hebben actievoerders het recht om onderzoek te saboteren indien het niet strookt met hun ideologie?
Wat mij betreft: Mensen hebben absoluut het recht niet om enerzijds zelf te oordelen wat mag of niet mag (daar hebben we een rechtbank voor) en dan nog is het niet aan hun om actie ertegen te ondernemen (daarvoor bestaat er politie)
Een tegenargument van de onderzoekers is dat het onderzoek niet onafhankelijk was, vermits het werd gefinancierd door bedrijven als BASF, maar welk onderzoek wordt nu niet gefinancierd door de industrie?
Ik vind dat zo'n mensen een zeer zware straf moeten krijgen, wat jammer genoeg niet zal gebeuren waarschijnlijk
Onafhankelijk onderzoek is voor mij veel belangrijk dan elke ideologie