Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Suuzzz
Artikelen: 0

Waar en hoe kun je sterrenkunde studeren?

ik ben een leerlinge op 4 havo en zou heel erg graag iets in de sterrekunde willen gaan studeren. maar ik weet niet of je dat op een havo of vwo opleiding moet doen en naar welke school zou ik dan kunnen?

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen want ik kan niet echt veel vinden over deze opleiding :shock:
Hallo1979

Re: Waar en hoe kun je sterrenkunde studeren?

volgens mij is de enige opleiding in de sterrenkunde een universitaire:

in Leiden

in Amsterdam

in Utrecht

in Nijmegen

en in Groningen

echter heb je hier een vwo-diploma voor nodig.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
OneStepForward

Tis toch ook alleen master volgens mij?
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Hallo1979

ze hebben niet overal een eenduidige bachelor, maar dan moet je een natuurkunde bachelor doen ofzo, nou ja volg de links maar in Leiden is de bachelor sterrekunde er wel
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
Me_123

hallo! ik heb een vraagje... ik zit nu in 4vmbo en ga volgend jaar waarschijnlijk havo doen met het profiel E&M... nu heb ik een probleem ik ben erachter gekomen dat ik echt het foute vakkenpakket heb gekozen en dat de exacte vakken beter bij mij passen. ik interesseer me al sinds ik klein ben voor sterrenkunde en ruimtevaart. kun je een opleiding volgen die bij dit onderwerp hoort en welke is dat dan? is het een groot probleem dat ik op havo niveau het profiel e&m heb? :shock:
DTE

Kan je dan niet gewoon een profielswitch aanvragen bij je decaan? Dat kan bij ons op school wel.
Me_123

nee dat lukt niet meer omdat ik een jaar natuurkunde en 2 jaar scheikunde gemist heb maar ik heb net op een paar sites gelezen dat je ook sterrekunde kun studeren met een hbo bachelor welke hbo opleiding moet je dan gevolgd hebben??
Anonymous

Misschien met de studie Natuurkunde?
Me_123

heb je op t hbo studie natuurkunde... :shock:
Anonymous

Ja.

Moet je in de "lerarenopleidingen hoek" gaan zoeken.

Zover ik begreep komt het voor een stukje op het zelfde neer. Het is wel praktijk gerichter (ze zullen er stages en vakken als vakdicdatiek er doorheen gooien, naast de natuurkundige modules), maar aande andere kant doe je over je bachelor 4 jaar, wat een jaar meer is dan het WO.

Verder, afhankelijk van welke HBO je doet, is de aansluiting op het master traject op het WO ook goed te doen.

En ik geloof dat op de VU astronomie toch alleen een masteropleiding is, en dat je daar ook eerst het bachelor stukje natuurkunde volgen.

Dus als dat klopt kom je toch op het zelfde neer, behalve dan dat het je misschien ietsje langer over doet dan dat je direct het WO in stapt (zo'n 1 a 1,5 jaar).

Maar wat ik me wel afvraag of je met jou profiel ook zomaar op de natuurkunde opleiding komt op het HBO.
Me_123

OSF schreef:Ja.

Moet je in de "lerarenopleidingen hoek" gaan zoeken.

Zover ik begreep komt het voor een stukje op het zelfde neer. Het is wel praktijk gerichter (ze zullen er stages en vakken als vakdicdatiek er doorheen gooien, naast de natuurkundige modules), maar aande andere kant doe je over je bachelor 4 jaar, wat een jaar meer is dan het WO.

Verder, afhankelijk van welke HBO je doet, is de aansluiting op het master traject op het WO ook goed te doen.

En ik geloof dat op de VU astronomie toch alleen een masteropleiding is, en dat je daar ook eerst het bachelor stukje natuurkunde volgen.

Dus als dat klopt kom je toch op het zelfde neer, behalve dan dat het je misschien ietsje langer over doet dan dat je direct het WO in stapt (zo'n 1 a 1,5 jaar).

Maar wat ik me wel afvraag of je met jou profiel ook zomaar op de natuurkunde opleiding komt op het HBO.
dus wat je nu zegt is dat ik beter lerarenopleiding natuurkunde kan doen en daarna sterrenkunde... en wat mijn profiel betreft ik heb het met mijn ouders besproken en ik ga bijlessen in natuurkunde nemen zodat ik tog de stof onder de knie heb (via nti ofzo denk ik...)
Anonymous

Of iig kijken of wat ik zeg wel klopt. :shock:

Wat ik schreef begreep ik er uit hoe het geregeld is.

Zelf heb ik er geen ervaring mee. En studeer zelf geen natuurkunde.

Maar je zou er naar kunnen informeren.
Me_123

OSF schreef:Of iig kijken of wat ik zeg wel klopt. :?:

Wat ik schreef begreep ik er uit hoe het geregeld is.

Zelf heb ik er geen ervaring mee. En studeer zelf geen natuurkunde.

Maar je zou er naar kunnen informeren.
keej dan :shock: dankjewel...
Anonymous

Je zou natuurlijk ook technische natuurkunde kunnen gaan doen op het HBO, ik denk alleen dat je met jouw profiel niet toegelaten wordt.
Guido

Hallo Allemaal

Ik vroeg me af of er een opleiding of cursus is voor iemand met alleen maar een Vmbo diploma

Ik heb gekeken op de site van de universiteit van Amsterdam en daar stond op dat er minimaal een Vwo diploma aanwezig moest zijn

Hopelijk kan iemand antwoord op mijn vraag geven

Alvast bedankt

Mvg Guido,

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”