renato
Artikelen: 0

Rotor met scharnierende bladen bij helikopters

hallo,

Ik ben momeenteel aan het onderzoeken als een rotor bij scharnierende bladen bij een helicopter de gewicht van het helikopters ook" verminderd "of niet ....

Op internet heb ik heel wat site hiervan bekeken waar ik loop een beetje verloren ;)

kan iemand mij hiermee helpen ? ;) ?
Mrtn

Re: Rotor met scharnierende bladen bij helikopters

Of scharnierende rotorbladen het totale gewicht van een helikopter verminderen? (ten opzichte van bladen die niet vouwen)

Waarom zou dat zo zijn? Je maakt het blad alleen maar zwaarder met je scharnier, verder heeft het qua gewicht toch geen invloed?

Zou je in het vervolg aub wat meer aandacht willen besteden aan hoe je zo'n zin in elkaar zet (en je spelling)? Deze is niet bijzonder duidelijk en nu zijn we eerst minimaal drie posts bezig de vraag duidelijk te krijgen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
jadatis

Ik snap de vraag niet. 2e helicopters, is dat daar een onderdeel van een helicopter?

Na plaatsen zag ik vorige post, dus nu duurt het dus al 4 posten voor we weten wat je bedoelt
renato

sorry het is de eerste keer dat ik iets post...

Mijn bedoeling is dus een licht gewicht rotor op te stellen voor een windturbine.

Ik dacht dus aan een rotor met scharnierende bladen analoog aan een helicopterrotor.

Mijn vraag was eigenlijk als iemand zo een onderzoek al heeft gedaan.

sorry voor mijn eerste post ;) ;)
Mrtn

Scharnierend? Een variabele hoek dus?

Waarom? En hoe had je gedacht dat een mechaniek om de rotorbladen van hoek te verstellen de rotor als geheel lichter maakt dan een fixed blade rotor?

-Calvin-
jadatis

Daar is bij een helicopter dus al een mooi sijsteem voor , waarbij de stelarmen aan een ring om de as van de rotor in een gleuf zitten waardoor de bladen verdraaien als de ring omhoog of omlaag bewogen wordt.

Maar ook in een windmolen wordt daar ,dacht ik, vaak gebruik van gemaakt, maar dan zit dat stelmechanisme uit het beeld binnenin. Ik zie alleen niet de reden om lichtgewicht te maken, mag toch best wel wat wegen?

Windturbine bedoel je dus zelfde mee als windmolen om elektra op te wekken, klopt dat?

Voordeel van de hoek kunnen veranderen van de rotors is dat je snel op wisselende windsnelheden in kunt spelen, vermoedt ik.

Trouwens het aantal bladen op de rotor bepaald niet de energie die je er mee kunt winnen, dat is het oppervlak van de cirkel die de molen beschrijft. Minder bladen betekent sneller draaien en meer bladen langzamer draaien maar dus meer kracht. Dit los van je vraag, maar mogelijk kun je er iets mee.
Mrtn

Oh en ja da's gedaan. Het doel lijkt me alleen niet het ding lichter maken maar veiliger en efficienter.

-Calvin-

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”