Bogmeister
Artikelen: 0

Burgerlijk ingenieur in 'actie'

Elk zijn goeiedag

Ik heb net mijn diploma van het middelbaar gehaald. Ik had al beslist om burgerlijk ingenieur te studeren, maar nu begin ik weer te twijfelen. Ik had me enkel gebaseerd op de studie zelf (v burgi zie ik het helemaal zitten), maar besef nu dat het werk later eigenlijk veel belangrijker is.

Later zou ik graag genoeg vrije tijd hebben.

Alle afgestudeerde burgies waar ik van hoor hebben nu een vette loon, maar moeten daarvoor wel heel wat uren kloppen. Ik geloof dat je met een 'matige' loon begint, maar die gemakkelijk kan aandikken door veeel te werken. Ik vrees dat, als ik burgerlijk doe, hoedanook meegezogen wordt in zo'n situatie, waar van vrije tijd (tijd voor je gezin en jezelf) geen sprake is.

Weten sommigen hier wat meer over?
robindegezelle

Re: Burgerlijk ingenieur in 'actie'

Als je een diploma burgerlijk ingenieur hebt kun je alle kanten uit. Als je het niet ziet zitten om dag in dag uit te werken kun je altijd aan de slag als ir bij de overheid. Het leger is een mooi voorbeeld. Daar krijg je een riant startloon en hoef je slechts 7h36 per dag te werken en krijg je 60 dagen verlof per jaar. Het onderwijs bied je ook een minder zware job aan. Ik zou daar eerlijk gezegd niet van wakker liggen, maar ik begrijp je bezorgdheid.
king nero

De ir's die voor de overheid werken waar ik mee in contact kom, hebben inderdaad een mooie loonbrief (afgaande op hun levensstijl) en heel wat verlof (maar wel geen 60d/jaar), maar ze kloppen ook wel heel wat uren. 7u36 - daar dromen de meeste van!

De tijd dat ambtenaren hun tijd op kantoor verdeden met de krant te lezen en koffie te drinken lijkt mij wel gepasseerd, althans toch in de "hogere regionen" (ofte de centrale diensten (= het hoofdkantoor)) waar ik toch reeds enkele keren een bezoekje heb gebracht.

Ik heb het niet over hun departementen overal ten velde, waar de sociale druk veel minder meespeelt, en er ook minder controle zal zijn (?).

in ieder geval, with great power comes great responsibility ;-)
andyr74

Een burgelijk ing kan inderdaad alle kanten uit. Van een hoge functie met veel verantwoordelijkheid, veel werk en een hoog loon tot een gewone kantoorjob (al dan niet bij de overheid), vaste uren en een wat lager loon. Sommige bedrijven werven ook geen burg ing aan voor "gewone" jobs gezien zij meestal een hoger loon eisen.

Een kennis van een vriend was ook burgelijk, had een verantwoordelijke job, een hoog loon maar weinig vrije tijd. Op een gegeven moment heeft hij ontslag genome en is hij bij de groendiest (buitendienst, dus de planten gaan verzorgen) van de gemeente gaan werken. Dus vaste uren, geen verantwoordelijkheid, veel vrije tijd maar uiteraard ook een loon die een pak lager is.

MAAR, om je studiekeuze nu te laten afhangen van de eventuele vrije tijd die je later zou hebben, is wat gevaarlijk dank ik.

En als je dan toch in zit met de vrije tijd die je later zou hebben, kan je nog altijd voor ind. ing kiezen. 't is al een jaar minder studeren, meestal begin je iets lager op de ladder maar kan je nog altijd opklimmen als je wil en het ligt nog altijd de lijn van ingenieur. En je kan trouwens daarna toch nog voor burg gaan.
Drieske

Overigens, ivm Fysica: de wiskunde is inderdaad redelijk zwaar. Maar zwaar is voor iedereen anders. Om dat te beoordelen, kun je best bij jezelf ten rade gaan. Deed je 6 uur Wiskunde en lukte dit redelijk, is dat waarschijnlijk genoeg.

Ivm beroepswegen: fysici kunnen bijna overal terecht werkelijk. Zo ken ik zelfs een paar fysici die nu bij een bank aan risico-analyse doen. Onderzoek en onderwijs zijn uiteraard ook opties.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
In physics I trust

't is al een jaar minder studeren
dat valt nog te bezien:

http://www.vacature.com/blog/industrieel-i...de-universiteit
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
turnevies

Als je een diploma burgerlijk ingenieur hebt kun je alle kanten uit. Als je het niet ziet zitten om dag in dag uit te werken kun je altijd aan de slag als ir bij de overheid. Het leger is een mooi voorbeeld. Daar krijg je een riant startloon en hoef je slechts 7h36 per dag te werken en krijg je 60 dagen verlof per jaar. Het onderwijs bied je ook een minder zware job aan. Ik zou daar eerlijk gezegd niet van wakker liggen, maar ik begrijp je bezorgdheid.

als je geen polytechnische ir. aan de kms gaat studeren geloof ik dat je als je met je diploma in het leger als officier wil beginnen(universitair diploma) je eerst ook nog zeker een jaar opleiding moet volgen, en ook veel fysiek. En in je functie kan je natuurlijk ook wel een half jaar naar afghanistan worden gestuurd denk ik.

Terug naar “Studiekeuze”