Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
noortje
Artikelen: 0

10de planeet ontdekt: sedna

Astronomen hebben ver weg in ons zonnestelsel een object gevonden dat de tiende planeet van ons planetair stelsel kan zijn. De NASA plant hierover later op de dag een persconferentie.

Een team onder leiding van Michael Brown van het California Institute of Technology ontdekte met de onlangs gelanceerde Spitzer Ruimtetelescoop in de Kuipergordel voorbij de baan van Pluto een object dat de naam Sedna kreeg. Het kan een diameter hebben van 2.000 km of zelfs groter zijn dan Pluto met zijn diameter van 2.250 km.

Sedna bevindt zich op tien miljard km van ons, in het gebied van ons zonnestelsel dat wordt bevolkt door honderden bekende kleine objecten van gesteente en ijs. Maar astronomen denken dat er nog veel meer op ontdekking wachten.

Het -later ook met de Hubble- nieuw gevonden object is het grootste rond de Zon cirkelend hemellichaam dat is ontdekt sinds 1930, toen Pluto zich liet verschalken. Belangrijk volgens de BBC is dat Sedna in zijn eigen baan is aangetroffen. Andere gelijkaardige objecten ontstonden ook wel in de Kuipergordel, maar belandden nadien in een andere baan.

Er is stof tot discussie rond de status van Sedna. Sommigen gaan het een planeet noemen, waardoor het de tiende planeet in ons zonnestelsel wordt. Anderen gaan het gewoon een kleiner object in ons planetair stelsel noemen. Volgens de BBC zeggen sommige astronomen al dat Selda ons zonnestelsel herdefinieert.

Zo woedt geregeld ook een discussie rond de status van Pluto. Die blijft echter het predikaat "planeet" behouden.
bron: www.gva.be

Velen zullen dus eindelijk op 2 oren kunnen slapen nu planeet "X" gevonden is.

het enige speciale aan dit zoveelste object vind ik, dat het (voorlopig) een eigen baan heeft. en de grootte. Ik dnek dat sedna de discussie zou kunnen openen voor wat nu wel en niet een planeet is. Hopelijk verliezen ze daarin niet teveel energie, want dat is alles behalve het belangrijkste aspect :shock:

Misschien even wat uitleg voor pluto: als we hem nader bekijken, zien we dat pluto meer de eigenschappen draagt van een komeetje dan van een planeet. zo krijgt pluto een vrij duidelijke coma. Ook kruist pluto de baan van een andere planeet,....
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Anonymous

Re: 10de planeet ontdekt: sedna

Hebben de oude maya toch gelijk gehad :shock:
noortje

niet echt. Naast sedna, pluto, heb je nog enorm veel kuiperobjecten.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
T-reg

2000 km diameter... dat is al behoorlijk groot. Hoe groot was Quaoar weer?

IK ben het volledig met je eens dat het er niet toe doet of een hemellichaam een planeet is of niet, trouwens wat is de defenitie van een planeet? Waar ligt de dan de grens in grootte?

Die indeling (planeet of niet) zal alleszins altijd arteficieel blijven (=typisch menselijk!)
noortje

de echte definitie is dacht ik iets in de trend van: het moet rond de zon draaien in een soort vaste baan.

Maar in geval van pluto zit je eigenlijk met een ijsklomp die rond de zon draait. en kometen hebben ergens ook een vaste baan rond de zon.
Syd

Verbeter als ik het fout heb, maar het maakt toch weinig uit hoe je zo'n ding noemt, een planeet of een komeet of een bekend klein object van gesteente en ijs?
noortje

mij maakt dat niet uit, en vele andere (amateur) astronomen ook niet. Maar schoolmensen hebben graag eenduidige namen als ze iets moeten leren en al die mensen die op zoek zijn naar "planeet X" willen kost wat kost een 10de planeet in het rijtje zien, omdat dat zo mooi is zeker, of omdat sommigen dat voorspeld hebben. Inwerkelijkheid is de 10de planeet al lang ontdekt: alleen iets anders dan de mensen willen zien :shock:
Anonymous

Ik had inderdaad liever een massa gezien in het formaat jupiter, Edna is een stukje steen met ijs er omheen... :shock:

Zou voor mij ook meer verklaarbaar zijn geweest, waarom Pluto een eliptische baan heeft van een dergelijk groot formaat. Het lijkt me niet logisch dat Edna daar enigzins invloed op uit kan oefenen. Sterker nog, de baan van Edna is qua eliptisch zijn, nog vele malen groter heb ik begrepen.

:wink:
noortje

het is trouwens Sedna :shock:

Even nog wat extra info gevonden op www.urania.be
Sedna is half zo groot als de maan, heeft een kleur die bijna even rood is als die van Mars en er zijn ook aanwijzingen dat het object een satelliet heeft.
Anonymous

noortje schreef:het is trouwens Sedna :?:

Even nog wat extra info gevonden op www.urania.be
Sedna is half zo groot als de maan, heeft een kleur die bijna even rood is als die van Mars en er zijn ook aanwijzingen dat het object een satelliet heeft.
Oepsss sorry :shock:
noortje

geen probleem, was zelf even verward en moest de hele tijd aan de etna denken :shock:
woodstock

Daar gaat mijn sterrenprogramma, met dank aan Nasa. :shock:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
Anonymous

Ik wil toch even kenbaar maken dat de difinitie van een planeet, duidelijker mag zijn t.o.v. hemellichaam, astroide.

Zie hier wat inderdaad (terecht?), er van komt met de vondst van Sedna (zo goed Noortje? :?: ).

Misschien maakt het voor sommige niet uit, maar voor mij klinkt planeet toch anders als hemellichaam of astroide. Je schrijft het daarnaast ook heel anders. Duidelijkheid is toch het eerste verreiste in de wetenschap, zodat iedereen het "beestje" dezelfde naam geeft n.a.v. eigenschappen, zou mooi zijn. :wink:

Ik persoonlijk denk dat de massa, diversheid materie, dichtheid, vorming van baan om de zon, essentieel kunnen zijn om dit wetenschappelijk vast te leggen.

Wat denken jullie, hoe kan er voorkomen worden dat definitie's (zover deze er zijn) m.b.t. hemelichamen, planeten, astroiden hierin meer onderscheid te brengen? Zodat ook mogelijke nieuwe ontdekkingen in ons zonnestelsel meteen een kenmerkelijke naam heeft. :shock:
tex

Je kan pas van een planeet spreken volgens mij als het hemellichaam (waar planeten ook tot behoren) een vaste baan heeft rond een ster.
woodstock

Je kan pas van een planeet spreken volgens mij als het hemellichaam (waar planeten ook tot behoren) een vaste baan heeft rond een ster.

Dus elke astroïde tussen ons en Mars is een planeet, hoe klein die ook is?! :shock:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”