Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
tdr1993
Artikelen: 0

Lineaire minimalisering

Voor Wiskunde D moet ik volgende jaar (6 VWO) een afsluitende scriptie schrijven over lineaire programmering, en de toepassing daarvan. Ik heb dus een boek gekocht over dit onderwerp en ben bezig met de opgave die hierin staan, maar bij het onderdeel over de minimalisering ( met de simplex-methode) vroeg ik me af wat de definitie is van minimaliseren: moet ik de variabele zo dicht mogelijk naar 0 brengen, of zo laag mogelijk maken ( en dus kleiner dan 0)?
Safe
Pluimdrager

Re: Lineaire minimalisering

Voor Wiskunde D moet ik volgende jaar (6 VWO) een afsluitende scriptie schrijven over lineaire programmering, en de toepassing daarvan. Ik heb dus een boek gekocht over dit onderwerp en ben bezig met de opgave die hierin staan, maar bij het onderdeel over de minimalisering ( met de simplex-methode) vroeg ik me af wat de definitie is van minimaliseren: moet ik de variabele zo dicht mogelijk naar 0 brengen, of zo laag mogelijk maken ( en dus kleiner dan 0)?
Minimaliseren binnen de randvoorwaarden.
Kravitz

Verplaatst naar het vakforum wiskunde.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill
sirius

Ik zou zeggen zo klein mogelijk maken, dus oplossingen zoeken kleiner dan 0.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.
Fred F.
Pluimdrager

... maar bij het onderdeel over de minimalisering ( met de simplex-methode) vroeg ik me af wat de definitie is van minimaliseren: moet ik de variabele zo dicht mogelijk naar 0 brengen, of zo laag mogelijk maken ( en dus kleiner dan 0)?
Je moet de waarde van de doelfunctie, of doelstellingsfunctie, of objectfunctie (of hoe het genoemd wordt in jouw cursusboek) minimaliseren, binnen de gegeven randvoorwaarden.
Hydrogen economy is a Hype.
Bart

Minimaliseren binnen de randvoorwaarden.
Je moet de waarde van de doelfunctie, of doelstellingsfunctie, of objectfunctie (of hoe het genoemd wordt in jouw cursusboek) minimaliseren, binnen de gegeven randvoorwaarden.
Dit zijn zulke abstracte antwoorden, daar kan iemand uit 6 VWO natuurlijk niet veel mee.

Zoals sirius zegt, minimaliseren gaat om het vinden van de laagst ogelijke waarde en die kan dus ook negatief zijn. Ben je op zoek naar de 0, dan zoek je de nulpunten van een functie op.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Fred F.
Pluimdrager

Dit gaat over Lineaire Programmatie en de Simplex-methode, niet over het vinden van nulpunten van een functie, niet over het zo klein mogelijk maken van variabelen, en niet over oplossingen zoeken kleiner dan 0.

Een LP probleem wordt gedefinieerd door een aantal randvoorwaarden (beperkingen), en een zogenaamde doelfunctie (objectfunctie). Die doelfunctie moet in het ene probleem gemaximaliseerd worden (bijvoorbeeld de winst van een fabriek), of in een ander probleem geminimaliseerd (bijvoorbeeld de arbeidskosten en/of het materiaalverbruik van de productie).

In dit geval moet de doelfunctie blijkbaar geminimaliseerd worden.

De term doelfunctie, of doelstellingsfunctie, of objectfunctie komt ongetwijfeld in het leerboek voor.
Hydrogen economy is a Hype.
Safe
Pluimdrager

@Bart, hij is met een boek bezig maw daar zal het één en ander wel uitgebreid worden beschreven. Als hij wat uitvoeriger geholpen wil worden moet hij met vb dan wel opgaven komen.

Terug naar “Wiskunde”