Je kunt in je vergelijkingen niet differentieren naar tijd en dan snelheid constant houden.
Ik differentieerde niet, en jij wilt een andere grootheid berekenen dan de druk. Verwarrend is dat we Δt in principe verschillend hebben gedefinieerd (en daardoor ook F). Om het hier recht te breien zonder alles te herdefinieren beschouw ik een bijzonder geval, namelijk dat het weegschaaloppervlak A zo groot is dat de botsingstijd Δt gelijk is aan de druppelperiode T (het omgekeerde van de druppelfrequentie op de weegschaal, T = 1/f).
jkien schreef:Wat is de druk die de regen uitoefent op een weegschaal die in de regen staat? Stel dat de druppels hun snelheid v bij de botsing volledig verliezen. Het oppervlak van de weegschaal is A.
Toegevoegd:
w = volume van een regendruppel
Δh = w/A, dus Δh/Δt is de regenintensiteit (in de meteorologie vaak in mm/uur)
Δt = T
p = F/A
F = Δ(mv)/Δt = mv/Δt (hier is Δm vervangen door m, de massa van een druppel. F is de gemiddelde kracht tijdens de botsing)
m = ρ·A·Δh
dus p = ρ·v·Δh/Δt
Bij zware regen is de regenintensiteit Δh/Δt = 50 mm per uur = 0.014 mm/s en v = 10 m/s, dus p = 0.14 Pa.
DePurpereWolf schreef:\(F = m \frac{\Delta v}{\Delta t}\)
delta v is verandering in snelheid, dat is dus 10 m/s
delta t is een beetje moeilijker, als een druppel
diameter 5 mm is, is een aanname dat de botsing 0.005/10 s duurt
Invullen geeft dan
\(F = \frac{4}{3} \pi r^3 \rho \cdot \frac{v}{r/v} \)
\(F = \frac{4}{3}\pi 0.0025^{2} \rho \cdot 10^{2}\)
(straal = halve diameter, en een LaTex-correctie)
= 0.87 N per druppel
Voor die berekening van de kracht op een druppel zijn inderdaad extra gegevens nodig: de druppelvorm (bolvormig), de druppeldiameter d=5 mm (zodat m = 0,000065 kg), en de schatting dat Δt = d/v = 0,0005 s. Met die gegevens leveren mijn formules ongeveer hetzelfde op als jouw berekening: F = mv/Δt = 0,000065
·10/0.0005 = 1,3 N.
(Mijn F is 50% groter dan jouw F doordat mijn eerste formules geen bolvormige druppels veronderstellen).