\(s(n)=\sum_{i=2}^n c(n)_i\)
(met \(c(n)_i\)
de cijfersom van het natuurlijk getal \(n\geq 2\)
in het i-tallig talstelsel).Wat ik van deze functie bekijk is wanneer deze dalend is, dus wanneer s(n)<s(n-1). In dat geval is de verwachting dat dit zal gelden wanneer n veel delers heeft. Omdat dit voor oneven getallen moeilijker is bekijk ik dit enkel voor oneven getallen. Ik ben dan alle oneven getallen beginnen overlopen om dit na te gaan.
Het kleinste oneven getal waarvoor dit geldt is
\(n=945=3^3\cdot 5\cdot 7\)
. Dit is ook te schrijven als \(n=3\cdot 315\)
.Nu blijken de volgende zeven getallen in het rijtje (bij oplopend overlopen van alle oneven getallen) ook veelvouden van 315 te zijn, en wel precies de volgende 7 oneven veelvouden (dus 315.5, 315.7, 315.9, ...). Daarna duiken ook andere oneven getallen op in het rijtje die geen veelvoud zijn van 315.
Wat opmerkelijk is, is dat alle oneven veelvouden van 315 in het rijtje blijven voorkomen, tot en met 315.99. Vanaf 315.101 komen precies alle veelvouden 315.p met p een priemgetal niet meer voor, en alle andere veelvouden wel nog (dit is reeds vrij ver gecontroleerd, tot 457065 meerbepaald, waarna al 200 priemgetallen groter dan 100 gepasseerd zijn).
Dit zou ik nu kunnen proberen te bewijzen (dat 315.p met p een priem groter dan 100 nooit meer in het rijtje voorkomt (de verwachting is dat op een bepaald moment misschien p niet meer noodzakelijk een priemgetal gaat moeten zijn om niet in het rijtje te staan, maar dat is nu dus wel nog niet het geval), maar voor ik hiermee verder ga, vraag ik mij ook af of deze functie al in een of andere vorm bestudeerd is en of iemand tips kan geven op welke manier hier eenvoudiger mee kan omgegaan worden. Als iemand zin heeft om er mee verder te gaan is dat natuurlijk ook welkom.