rman
Artikelen: 0

Botsing met aarde in film melancholia: geen vloedgolf?

In de film "Melancholia" van Lars von Trier, "botst" de planeet Melancholia tegen de aarde. In de film zien we hoe de mensen eerst merken dat de lucht ijl wordt, even later volgt er een vuurzee. Het einde.

Zou voor de daadwerkelijke botsing niet eerst een vloedgolf zijn en op een ander plaats de terugtrekking van de zee?

Iemand een idee erover?
Jan van de Velde
Moderator

Re: Botsing met aarde in film melancholia: geen vloedgolf?

Ik ken de film niet. Maar zwaartekracht is niet zo'n enorm sterke kracht, al helemaal niet op afstand, en massa is "traag". Als Melancholia snel nadert is er goed kans dat het water gewoon geen tijd krijgt om op gang te komen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
anusthesist

[Off topic mode]

Op het internet zijn honderden topics te vinden over wat er allemaal niet klopt aan de botsing tussen de aarde en Melancholia. Zoek maar eens op Melancholia AND Physics. Waarschijnlijk klopt een gedeelte ook niet, maar dat is totaal irrelevant voor de film. Melancholia is een dramafilm over hoe 2 zussen omgaan met naderend onheil, geen wetenschappelijke documentaire van NGC.

[/Off topic mode]
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Pigshill

Ik denk ook dat alles wat er gebeurt bij een botsing van planeten helemaal afhangt van de wijze van botsen zoals dit ook volledig bepalend is voor onze dagelijkse autobotsingen. Een frontale botsing is iets geheel anders dan een kop-staart-botsing. En of je met een personenauto op een vrachtwagen botst of dat het precies andersom is, lijkt mij ook erg bepalend. En of bijvoorbeeld die vrachtwagen zwaar beladen is of leeg. En de rijsnelheden.

Het lijkt mij daarom dat je meer gegevens moet aandragen om iemand in de gelegenheid te stellen je vraag te beantwoorden.

Kwam de botsende planeet zomaar aanvliegen uit de ruimte of maakte hij deel uit van hetzelfde zonnestelsel en was bijvoorbeeld door 'inpact van buiten' zijn baanvorm veranderd en kwam hij daardoor in botsing met de aarde?

Draaiden zij beiden in dezelfde richting om de zon en was er alleen sprake van baanverandering, waardoor ze elkander uiteindelijk zodanig beïnvloeden dat je van een botsing zou kunnen spreken?

Zoals je ziet zijn er heel veel factoren in het geding waarvan ik er enkele heb opgesomd. En bedenk dat scenario-schrijvers van dit soort films het in het algemeen niet zo nauw nemen met de wetenschappelijke verantwoording.

Als je echt meerdere gegevens zou aandragen, moet ik je nu al teleurstellen: ik kan mijn tijd beter gebruiken dan mij bijvoorbeeld in dit soort berekeningen te verdiepen, ook al zijn ze interessant.

Succes verder.

Terug naar “Ruimtefysica”