De formule die de getallen 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, .... geeft is
2n-1
Wat is de formule voor 1, 5, 7, 9, 11, 15, 17, 19, 21, 25, 27, 29, ... (dus zonder de drieen)???
Je bedoelt kennelijk 3 als laatste cijfer?Onwetend schreef:De formule die de getallen 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, .... geeft is
2n-1
Wat is de formule voor 1, 5, 7, 9, 11, 15, 17, 19, 21, 25, 27, 29, ... (dus zonder de drieen)???
Een volledige correcte formule om priemgetallen te vinden bestaat niet, in ieder geval zodat ze allemaal worden omvat. Daarom wordt tot op heden gezocht naar nog grotere priemgetallen dan het grootste op dit moment.het uiteindelijke doel is een formule voor priemgetallen maken, mocht je het willen weten.
Dat meen je niet..ZVdP schreef:Gevonden via Wolfram Alpha:
\(a_n=\frac{1}{4}(10n+(-1)^n-2\sin(\frac{\pi n}{2})-2\cos(\frac{\pi n}{2})-3)\)tabel
Puzzelen dus!Onwetend schreef:Ik bedoel idd de 3 als laatste eindcijfer.
Bij de eerste rij neem je telkens stapjes van 2,
Bij de tweede rij neem je telkens stapjes van 2 en om de 4 stapjes een stapje van 4.
Hoe de eerste in een formule valt te vatten kan ik nog beredeneren
Bij de tweede lukt het me niet en daarom vraag ik hier hulp.
Er is geen opgave, ik probeer simpel weg me hier wat in te verdiepen.
het uiteindelijke doel is een formule voor priemgetallen maken, mocht je het willen weten.
dat is opzich een goeie tip, ik heb het gelijk geprobeerd, maar loop dan tegen hetvolgende probleem aan.Safe schreef:Puzzelen dus!
Bepaal de eerste formule en pluk de 3, 13, 23 ... er uit, daar is ook een formule voor ... , net zo 'eenvoudig' als voor de rij van de oneven getallen.