Voor mijn stage ben ik bezig met krachtenanalyse. De analyses worden gemaakt met een CAD-programma, die gebruikt maakt van EEM. Met de krachtenanalyses die ik maak wil ik de maximaal optredende spanningen bepalen in onderdelen.Echter wil ik zelf ook controleberekeningen uitvoeren. Ik loop alleen tegen twee dingen aan, waar ik nog niet de oplossing voor heb kunnen vinden.
In eerste instantie is de EEM-theorie, die ik toepas voor balkelementen (dus niet staafelementen), niet geschikt om direct de optredende spanningen in het materiaal te berekenen. Mijn vraag is dus, is het mogelijk om EEM toe te passen, dusdanig om spanningen te berekenen en niet alleen om verplaatsingen en hoekverdraaiingen uit te rekenen?
Is het de bedoeling om de krachten evenwijdig aan de lengteas van een onderdeel te plaatsen en zo vervolgens de spanning te berekenen. Dit ook doen met het optredende moment aan de hand van een momentenlijn en de afschuifspanning? En vervolgens met deze waarden de von-mises spanning te berekenen?
En mijn tweede vraag is, kan ik EEM ook toepassen voor 3D modellen en in plaats van 3 vrijheidsgraden, 6 vrijheidsgraden gebruiken? Zoja, hoe ziet een dergelijke matrix eruit?Zou iemand mij antwoord kunnen geven op bovenstaande vragen of misschien heeft iemand wel een link naar een site waar ik antwoord op mijn probleem kan vinden.
bvd