Ik vraag me geregeld af waarom ons heelal/leven eruitziet zoals het eruitziet. Waarom is het ontstaan? Zijn het allemaal natuurwetten/quamtum mechanische principes die de architect van het heelal zijn? Als er eerst niets was, maar slechts energie, waarom ontstaat dan op een zeker moment materie? Is dat een toevalstreffer? Kunnen we dat dan ook nabootsen? Is er iets sturends? Dat moet haast wel, al is het maar een natuurwet die stuurt... Maar waarom is dat dan gebeurt? Wat bepaalt die wet? Er is ergens een oorsprong, een basis, van waaruit de rest is voortgekomen. Ook alle natuurwetten. Er zijn wetenschappers die beweren dat het heelal eindig is. Is dat een beperking die ze zichzelf opleggen? Is het heelal eindig? Waar eindigt het dan? Ruimte-tijd kan worden omgebogen en daarmee is ons heelal bolvormig... En buiten die bol dan?
Stellen wij iets voor? Zijn wij iets bijzonders? Hebben we een speciaal plaatsje? En de dieren dan? Boedisten geloven in reïncarnatie. Ik moet ook zeggen dat als je je erin verdiept er op zijn zachts gezegd zeer opmerkelijke gevallen zijn. Er is wetenschappelijk onderzoek naar verricht (oa Boek: - Reincarnation and biology: A contribution to the etiology of birthmarks and birth defects). De resultaten zijn behoorlijk indrukwekkend. Het kost me moeite om het niet te geloven, maar dat kan mijn eigen goedgelovigheid zijn. Maar gebaseerd op dergelijk onderzoek zou ik zeggen dat het zeer goed mogelijk is. Dat reincarnatie kan (bestaat). Maar als dat zo is, wat is dat dan? Wat reïncarneert er dan? Je ziel? Wat is je ziel? Wanneer is die dan ontstaan? Zelfs als aanhangers van aliens beweren dat het van een andere planeet komt is dat nog steeds geen antwoord. Zielen....
Ooit van de zielen theorie gehoord? Zielen worden wijzer in een leven. Na de dood komt de ziel vrij om terug te keren in een nieuw leven. Zodoende wordt een ziel wijzer. In het dagelijks leven kun je zielen herkennen. Sommige mensen hebben een jonge ziel, anderen hebben een oude ziel. Als je het zo bekijkt lijkt er een kern van waarheid in te zitten. Een jonge ziel wordt gekaraktiriseerd door onrust en niet wijs, en een oude ziel door rust en wijsheid. Of is dat onze hokjesgeest?
Als er zielen zijn en reïncarnatie is een mogelijkheid, dient dat dan een doel? Of is het slechts evolutie? Er is geen doel, ja, overleven. Is daar iets sturends in? Of is de oudste ziel degene die de dienst uitmaakt? Zijn alle zielen bijelkaar degene die de dienst uitmaakt?
Vragen, vragen, vragen... Het antwoord zullen we wel niet krijgen maar we kunnen zien hoever we komen! Ik ben benieuwd of mensen hier ideeen over hebben. Het lijkt me niet noodzakelijk meteen de hele boel tot onzin te verklaren, ik hoop op iets constructiefs....