Rekenaar
Artikelen: 0

Gekantelde houten balk berekenen

Ik wil een houten opvangbalk van een dakkapel berekenen.

Nu is deze balk niet rechtop geplaatst maar 35 graden gekanteld. (ivm het schuine dak)

De gelijkmatig verdeelde belasting is wel loodrecht naar beneden gericht.

Kan ik de belasting ontbinden in 2 kleinere krachten een welke aangrjpt op de sterke en een op de zwakke as van de houten balk.

En dan voor beide krachten de spanning uitrekenen dmv Sigma = M / W en deze naderhand bij elkaar optellen

En dan voor beide krachten de verplaatsing uitrekenen dmv U=5/384 x (Q * L^4) / E*I en deze naderhand bij elkaar optellen?

Mag dit zo of denk ik dan te simpel?

Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten?

Heeft iemand misschien een voorbeeld hiervan?
In physics I trust

Re: Gekantelde houten balk berekenen

Bedoel je een balk die ligt zoals in onderstaande schets?
schetsbalk
schetsbalk 412 keer bekeken

Je kan moelijk de invloed daarvan apart nagaan. Hoe zijn je spanten geconstrueerd? Die geven vermoedelijk ook een kracht door. Kan je een schets van de volledige draagconstructie geven? (Ik bedoel de dakconstructie).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Rekenaar

Bijgaand een verticale doorsnede:

De afstand van de balk boven het kozijn tot de balk in het dak is 2,40m

De balk boven het kozijn en in het dak beide met een lengte van 2,80m zijn aan weerszijden op de muur gelegd,

De nok bestaat alleen nog maar uit een rij nokvorsten, dus die belasting lijkt me verwaarloosbaar.

Afbeelding

Zo zat ik te denken:

Afbeelding

Ik zit me eigenlijk net te bedenken dat horizontaal verplaatsen niet zomaar gaat omdat op de balkjes van de dakkapel een dakplaat is geschroefd.

Is dit zo voldoende informatie?
In physics I trust

Ik dacht dat je het had over een volledige driehoekvormige dakconstructie, vandaar mijn schets. Rekening houdend met je nieuwe schets, lijkt het me inderdaad dat je geen rekening daarmee dient te houden.

Verder kan je een kracht steeds ontbinden volgens zelf gekozen assen (je projecteert de krachtsvector op een gekozen assenstelsel), en niets verbiedt je dat assenstelsel te kiezen volgens de assen van de balk.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
jhnbk

Je vergeet dat er ook torsie aanwezig is. Uitgaande van 1 is 3 juist als je dan een torsiemoment toevoegt.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”