Arie Bombarie
Artikelen: 0

Afgeleide van een vector

Goedendag,

Ik weet dat:
\(\overrightarrow{r_{p}}=\overrightarrow{r_{s}}+\overrightarrow{r_{ps}} \)
(1)

Wat ik moet berekenen is
\(\ddot{\overrightarrow{r_{s}}}\)
Uit (1) volgt:
\(\overrightarrow{r_{s}}=\overrightarrow{r_{p}}-\overrightarrow{r_{ps}} \)
(2)

Ik weet de waarden voor:
\(\ddot{\overrightarrow{r_{p}}}\)
en
\(\ddot{\overrightarrow{r_{ps}}}\)
.

Nu vraag ik mij af of het volgende geldt:
\(\ddot{\overrightarrow{r_{p}}}=\ddot{\overrightarrow{r_{s}}}+\ddot{\overrightarrow{r_{ps}}} \)
en dus:
\(\ddot{\overrightarrow{r_{s}}}=\ddot{\overrightarrow{r_{p}}}-\ddot{\overrightarrow{r_{ps}}} \)
Indien ja, hoe kan je dit aantonen bij gebruik van (1)?

Alvast bedankt!
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://sciencetalk.nl/forum/index.ph ... opic=59270
Drieske

Re: Afgeleide van een vector

Ik ben niet bekend met die notatie van puntjes boven je vector. Is dat een andere notatie voor de gradiënt?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
1Steven1

Een punt boven een getal/vector staat (normaal gesproken) voor de afgeleide naar de tijd (d/dt) en 2 punten dus voor de 2e afgeleide naar de tijd (d^2/dt^2)
Nature and Nature's laws lay hid in night

God said, "Let Newton be!" and all was light.
Arie Bombarie

Klopt inderdaad, het gaat hier om afgeleide naar de tijd.
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

aadkr
Pluimdrager

\(\vec{r}_{s}=\vec{r}_{p}-\vec{r}_{ps} \)
Als je nu links en rechts van het = teken differentieerd naar de tijd , welke vergelijking krijg je dan?
Drieske

Okee, dat helpt al ;) . Bedankt!

Waarom zou hier de afgeleide niet door de som schuiven?

Ik heb dit overigens eventjes verplaatst naar Analyse.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
aadkr
Pluimdrager

De afgeleide door de som schuiven is ook een goede manier om dit vraagstuk op te lossen.
Arie Bombarie

Als ik links en rechts van het = teken differentieer naar de tijd krijg ik:
\(\dot{\overrightarrow{r_{s}}}=\frac{d}{dt}\left ( \overrightarrow{r_{p}}-\overrightarrow{r_{ps}} \right )\)
Maar of dan het volgende geldt:
\(\dot{\overrightarrow{r_{s}}}=\dot{\overrightarrow{r_{p}}}-\dot{\overrightarrow{r_{ps}}} \)
weet ik niet.

Dit is bijvoorbeeld wel het geval wanneer je werkt met functies, maar of dit ook het geval is bij vectoren weet ik niet zeker.

aadkr
Pluimdrager

Dat antwoord lijkt mij uitstekend.

Die somregel voor differentieren geldt volgens mij ook voor vectoren.
Bartjes

Dit is bijvoorbeeld wel het geval wanneer je werkt met functies, maar of dit ook het geval is bij vectoren weet ik niet zeker.

Zie de definitie van de afgeleide van een vector, daar volgt dat uit.
Arie Bombarie

Bedankt voor de antwoorden.

Een dergelijk bewijs kan er neem ik aan als volgt uitzien voor - in dit geval - x en y in
\(R^{3}\)
:
\(\overrightarrow{x}=\begin{bmatrix}a\\ b\\ c\end{bmatrix}\)
\(\overrightarrow{y}=\begin{bmatrix}d\\ e\\ f\end{bmatrix}\)
\(\overrightarrow{x}+\overrightarrow{y}=\begin{bmatrix}a\\ b\\ c\end{bmatrix}+\begin{bmatrix}d\\ e\\ f\end{bmatrix}=\begin{bmatrix}a+d\\ b+e\\ c+f\end{bmatrix}\)
Gebruik makend van de definitie van de afgeleide van een vector:
\(\frac{d}{dt}\overrightarrow{x}=\frac{d}{dt}\begin{bmatrix}a\\ b\\ c\end{bmatrix}=\begin{bmatrix}\frac{d}{dt}a\\ \frac{d}{dt}b\\ \frac{d}{dt}c\end{bmatrix}\)
en ook:
\(\frac{d}{dt}\overrightarrow{y}=\frac{d}{dt}\begin{bmatrix}d\\ e\\ f\end{bmatrix}=\begin{bmatrix}\frac{d}{dt}d\\ \frac{d}{dt}e\\ \frac{d}{dt}f\end{bmatrix}\)
\(\frac{d}{dt}(\overrightarrow{x}+\overrightarrow{y})=\frac{d}{dt}\begin{bmatrix}a+d\\ b+e\\ c+f\end{bmatrix}=\begin{bmatrix}\frac{d}{dt}(a+d)\\ \frac{d}{dt}(b+e)\\ \frac{d}{dt}(c+f)\end{bmatrix}=\begin{bmatrix}\frac{d}{dt}a +\frac{d}{dt}d\\ \frac{d}{dt}b +\frac{d}{dt}e\\ \frac{d}{dt}c +\frac{d}{dt}f\end{bmatrix}=\begin{bmatrix}\frac{d}{dt}a \\ \frac{d}{dt}b \\ \frac{d}{dt}c \end{bmatrix}+\begin{bmatrix}\frac{d}{dt}d \\ \frac{d}{dt}e \\ \frac{d}{dt}f \end{bmatrix}=\frac{d}{dt}\overrightarrow{x}+\frac{d}{dt}\overrightarrow{y}\)
Oftewel de somregel voor differentieren geldt ook voor vectoren (in dit geval alleen bewezen voor vectoren in
\(R^{3}\)
, maar dit kan uiteraard ook voor vectoren in
\(R^{n}\)
bewezen worden).

Is dit correct?

Bartjes

Is dit correct?

Mooi gedaan! Er zijn meerdere manieren om de afgeleide van een vectorfunctie te definiëren. De definitie die je zelf gebruikt had ik ook in gedachten, maar ik heb er geen bron voor kunnen vinden.
Drieske

Mooi gedaan! Er zijn meerdere manieren om de afgeleide van een vectorfunctie te definiëren. De definitie die je zelf gebruikt had ik ook in gedachten, maar ik heb er geen bron voor kunnen vinden.
Bedoel je een bron hiervoor:
\(\frac{d}{dt}\overrightarrow{x}=\frac{d}{dt}\begin{bmatrix}a\\ b\\ c\end{bmatrix}=\begin{bmatrix}\frac{d}{dt}a\\ \frac{d}{dt}b\\ \frac{d}{dt}c\end{bmatrix}\)
Dat staat gewoon op bijv Wiki.
Bartjes

Dat staat gewoon op bijv Wiki.

Mooi zo, ik heb wel op de Wikipedia gezocht maar was niet op het idee gekomen de "Time derivative" te bekijken. Bedankt. ;)

Terug naar “Analyse en Calculus”