guatelize schreef:Ik heb helemaal geen ervaring op het vlak van wind energie en elektrotechniek, maar heb besloten om een test uit te voeren en een klein windmolen te plaatsen vooraleer te investeren in efficienter wind energie.
Ik bezit momenteel een windmolen (info bijgevoegd), een batterij van 12V 4amp/h en een warm water koker van 12v/200w (afbeelding bijgevoegd). Met voldoende wind, kan ik dit aansluiten en warm water opwekken ?
Eerst een opmerking: Je mag je windmolen niet direct op je batterij aansluiten om overladen van de batterij te voorkomen. Je moet gebruik maken van een laadregelaar, die zal zorgen voor gecontroleerd laden van je batterij.
Die waterkoker zal op een kwartiertje een volle batterij leegtrekken.
Met een verwarmingselement van 200W op volle kracht genereer je 200 Joule/s. Je hebt 419kJ nodig om 1 liter water op te warmen van 0 tot 100 graden C; of misschien meer praktisch ongeveer 200kJ om 1 liter water op te warmen van 10 tot 60 graden. Met jouw verwarmingselement heb je dus 1000s nodig om 1 liter water op te warmen van 10 naar 60 graden.
Een volledig opgeladen batterij zorgt dus voor ongeveer 1 liter warm water.
Met je molen op volle kracht (80W) kan je 1 liter warm water (10 naar 60 graden) per uur maken.
Hopelijk heb ik mijn eenheden juist.
Graag nog eens nalopen...