- fm_transmitter 579 keer bekeken
Als men bovenstaande schets bekijkt: er wordt gevraagd om het audiosignaal (bepaald door de spanning die de microfoon levert) van de electret mic 20 keer te verzwakken. Wat ik nu wilde doen was een spanningsdeler zetten. Ik redeneerde zo: de microfoon wordt gevoed door de 9V, die genereert een spanningsignaal, waarvan we 1/20 willen overhouden. Dus ik plaats er twee weerstanden achter, waarvan de laatste aan de grond wordt geplaatst, en tussen de twee weerstanden verbind ik weer met de rest van het netwerk. Immers, als ik de eerst weerstand, net achter de microfoon, 19 keer groter kies als de laatste, dan is er een spanningsval over de eerste weerstand die ervoor zorgt dat er 19/20 valt over de eerste, en dus exact 1/20 overblijft tussen de twee weerstanden.
Nu, dat blijkt fout te zijn. Iemand zei dat je slecht één weerstand nodig hebt, omdat de tweede weerstand (impedantie) van die spanningsdeler de netwerkimpedantie is. Dat klinkt inderdaad logisch. Wat doe je dan? Je zet de 9V bronspanning over het netwerk, en je meet de spanning tussen de uitgang van de microfoon en de pluspool van de spanningsbron, waarmee je de netwerkimpedantie hebt, waarvan je vervolgens het reële deel neemt en een weerstand neemt die 19 keer groter is? EN die vervolgens schakelen tussen de uitgang van de microfoon en de rest van het netwerk?
Wat is er verkeerd met mijn voorstel? En is mijn tweede idee juist?
Als er iets niet duidelijk is, hoor ik het graag, dan kan ik toelichten.
Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.