kjell123
Artikelen: 0

Rlc seriekring

hallo iedereen

ik heb onlangs een meting gedaan en ben daar op een probleem gestruikeld.

nl. wanneer ik m'n RLC-seriekring in resonantie gezet heb ik bij m'n gemeten waarden een Z= 1763 maar deze vindt ik niet terug in m'n kring ik heb namelijk een weerstand van 390 en een spoel van 3,69H met een inwendige weerstand van 330 en een condensator van 0,1µF ik weet niet waar deze Z vandaan komt

kan er iemand mij helpen ???
EvilBro

Re: Rlc seriekring

Wat is Z?
klazon
Pluimdrager

Kjell, een paar tegenvragen.

- Hoe heb je vastgesteld dat de kring in resonantie is?

- Hoe heb je Z gemeten?

En graag hoofdletters en leestekens gebruiken, dat leest prettiger.
kjell123

klazon schreef:Kjell, een paar tegenvragen.

- Hoe heb je vastgesteld dat de kring in resonantie is?

- Hoe heb je Z gemeten?

En graag hoofdletters en leestekens gebruiken, dat leest prettiger.
Ik heb dit eerst berekent hem op deze frequentie ingesteld en dan gemeten met een A-meter tot de stroom maximaal was.

Dit klopte met de berekende waarde. In het geval van Z: we hadden dus een weerstand van 390ohm en een spoel met inwedige weerstand van 330 ohm. Bij resonantie is Xl en Xc gelijk aan elkaar => Z = de VW uit R ^2 met R is de totale weerstand nl. 330+390 = 720 ohm we hebben heel deze schakeling theoretisch berekend waaruit blijkt dat de theoretische waarde van I grooter is dan de gemeten => dat er dus ergens nog een weerstand moet zitten. Deze is ongeveer 1k ohm

Hopelijk kan je me helpen
klazon
Pluimdrager

Is de spoel op een ijzerkern gewikkeld? Dat zou een verklaring kunnen zijn. Het steeds ommagnetiseren van het ijzer kost energie, en dat zie je terug als een schijnbare weerstand.

Wat je zou kunnen proberen is de weerstand helemaal weglaten, zodat je alleen de spoel en de condensator overhoudt, en kijken wat er dan gebeurt bij resonantie.
kjell123

klazon schreef:Is de spoel op een ijzerkern gewikkeld? Dat zou een verklaring kunnen zijn. Het steeds ommagnetiseren van het ijzer kost energie, en dat zie je terug als een schijnbare weerstand.

Wat je zou kunnen proberen is de weerstand helemaal weglaten, zodat je alleen de spoel en de condensator overhoudt, en kijken wat er dan gebeurt bij resonantie.
Ik weet niet of die op een ijzeren kern is gewonden. Kan de notatie Cu 0.2 daar iets over zeggen?

ik kan wel geen metingen meer doen. In de klas hadden we een aantal punten besproken die de oorzaak zou kunnen zijn. Enkele voorbeelden: inwendige weerstand bron, weerstand draden... Maar die bleken het allemaal niet te zijn. Hij houdt het antwoord achter en ziet wie het kan vinden.
klazon
Pluimdrager

Kan de notatie Cu 0.2 daar iets over zeggen?
Dat is een aanduiding dat de spoel is gewikkeld van koperdraad 0,2 mm.

Je moest toch maar proberen te achterhalen of de spoel op een ijzerkern zit. Dan kan je dat aanvoeren als oorzaak voor de hogere Z.
kjell123

klazon schreef:Dat is een aanduiding dat de spoel is gewikkeld van koperdraad 0,2 mm.

Je moest toch maar proberen te achterhalen of de spoel op een ijzerkern zit. Dan kan je dat aanvoeren als oorzaak voor de hogere Z.
Ok zal ik proberen uit te zoeken merci voor de uitleg!!

Terug naar “Elektrotechniek”