Paul_1968 schreef:Wiskunde wordt inderdaad niet alleen gebruikt in de Natuurkunde.
Ik denk dat in het geval van de oude (Filosofische) strategie beter gesproken kan worden van een gedachten-experiment omdat daarbij meestal niet de Wiskunde als uitgangspunt wordt genomen.
( Denk aan de gedachtenexperimenten van Einstein over het licht. )
Ik kan me ook niet goed voorstellen hoe je puur met Logica en Consistente argumenten een natuurkundig verschijnsel kunt beschrijven, maar dat kan liggen aan mijn achtergrond. Ik ben namelijk ook geboren in een tijd waarin de Wiskunde al gold als DE strategie.
Ik denk ook niet dat dat (altijd) mogelijk is. Er zullen ongetwijfeld gevallen zijn waarin dit wel gebeurt, echter factoren als waarnemingen en zelfs vermoeden zullen vaak een bepaalde rol spelen. Nadat er een waarneming heeft plaatsgevonden en er een vermoeden is ontstaan bij de observator zal hij/zij dit proberen te beschrijven in de vorm van wiskundige modellen. De precisie van de waarneming en de manier waarop dit in een model is vertaald zullen vervolgens bepalen hoe waardevol de theorie zal zijn (en hoe lang hij waardevol blijft).
Edit: om nog een ding toe te voegen: ik denk dat we zodra er een vermoeden of waarneming is , de wiskunde/logica op zoeken om de waarneming te beschrijven
Tomas Kuhn heeft het over paradigm shifts, gedurende bepaalde periodes zullen er in (bijna) alle wetenschappen bepaalde opvatting omtrent de werkelijkheid domineren. De kennis binnen een wetenschappelijke discipline ontwikkelt zich echter, waardoor er na verloop van tijd steeds meer contradicties of gaten tussen de heersende opvattingen/theorie en de nieuwe observaties zullen plaatsvinden. Dit zal dan uiteindelijk lijden tot een revolutie waarin nieuwe opvattingen omtrent de werkelijkheid met elkaar strijden om dominantie.
Een voorbeeld hiervan is toen de natuurkunde over ging van Newtons model voor Krachten naar Einsteins model. Newtons model was heel lang accuraat genoeg. Echter, toen de mens instaat was om de maan beweging accuraat te meten ontstonden er discrepanties tussen Newtons theorie en de werkelijkheid. Newton schijnt zijn theorie te hebben gebaseerd op waarnemingen gecombineerd met een vermoeden.
Ook nu staan wij wellicht op de vooravond van een wetenschappelijke revolutie. Als blijkt dat deeltjes echt sneller dan het licht kunnen dan zal de moderne natuurkunde niet meer correct/volledig zijn en zullen er nieuwe modellen moeten worden ontwikkeld.
Ik merk dat het een lang verhaal aan het worden is, wat ik probeer te zeggen is dat (naar mijn gevoel) veel natuurkunde gebaseerd is op waarnemingen, die dan weer zijn uitgewerkt in modellen. De waarde/werkelijkheidsgehalte van die modellen licht aan hoe exact wij de waarnemingen kunnen meten. Op het moment dat wij nog beter kunnen meten zullen de oude modellen soms niet meer juist zijn. Daardoor is het de vraag (en ook de vraag die Kuhn in zijn Paradigm theorie stelt) of we echt vooruitgang boeken en ooit een exacte definitie/theorie van alle natuurkundige processen zullen hebben. Of dat we tot in het oneindige onze modellen zullen moeten blijven aanpassen gebaseerd op de werkelijkheid.