317070 schreef:Fun fact, binnen een holle sfeer is er geen zwaartekracht! Dus als je een aarde zou hebben met slechts een dun laagje aan de buitenkant, dan is er binnenin dat laagje geen zwaartekracht. (die stelling bewijzen kan ik alleen maar wiskundig helaas, al is dit ergens wel nog logisch te visualiseren hoe dit kan zijn)
Dit heeft als gevolg dat de zwaartekracht in een punt dieper in de aarde precies zo is alsof de aarde maar zo groot is als waar je je bevindt. Bevind je je op 100km van de kern, dan is de zwaartekracht maar net zo groot als dat de aarde een straal van 100km zou hebben. Die 5000km aarde boven jou maken niets uit voor de zwaartekracht.
Waarom? Alle laagjes boven je kun je zien als een dunne schijf die de aarde rond gaan, en die hebben daarom geen bijdrage aan de zwaartekracht waar jij je bevindt.
Dat heb ik ook heel lang gedacht maar het is echter al heel lang bekend dat dit niet geheel juist is.
Als men in de aarde afdaalt dan neemt de gravitatie eerst toe (tot 3% maar hang me daar niet op)
Dit komt omdat de aarde niet homogeen is, maar de ijzer-nikkel veel zwaarder is dan het gemiddelde.
De berekenig kunt u nu wel zelf invullen denk ik.
Het staat ook wel vaak fout in leerboeken weet ik, maar daar zijn wel meer voorbeelden van.
PS. Hopellijk neemt u het een nieuwkomer niet kwalijk dat die de Main-moderator durft tegen te spreken.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.