Hallo,
ik zit met een probleem. We zijn bezig ons huis te verbouwen en hebben bedrading laten aanleggen voor een wisselschakelsysteem in de woonkamer. Schakelaar 1 is voorzien van een bruine draad uit de meterkast en twee zwarte die lopen naar schakelaar twee. Vanaf schakelaar twee loopt een bruine draad naar de lamp en vanaf de lamp een blauwe terug naar de meterkast.
Mijn idee qua aansluiting is het volgende:
De bruine draad in schakelaar 1 sluit je aan op de P, de twee zwarte in de overige ruimtes. Bij schakelaar twee doe je hetzelfde.
Maar als ik het op deze manier doe werkt de lamp niet. Op de bruine draad bij schakelaar 1 staat spanning, op één van de zwarte draden brand de spanningszoeker zwak (heeft te maken met inductie...?) en op de andere zwarte draad brand er niks. Als ik de schakelaar omzet, brand de spanningszoeker op één van de zwarte draden wat zwakker. Dit geldt ook voor schakelaar twee.
In ieder geval, het werkte allemaal niet en we besloten schakelaar één te omzeilen door een zwarte draad rechtstreeks op de bruine aan te sluiten. Bij het aanzetten van de stroom knalde de stop eruit en nog een andere schakelaar (aardlek?), de lamp knalde met een flits kapot.