Allereerst de opmerking dat ik geen technische of wetenschappelijke achtergrond heb zoals vele hier op het forum blijkbaar (4 jaar natuurkunde op middelbare school 25 jaar geleden is al lang vervlogen ).
Ik heb een testopstelling om het breekpunt te meten in kg van plastic clips (iedereen kent ze van de rugzakken, tassen). Het zijn clips die in elkaar klikken en weer geopend kunnen worden door met twee vingers de zijkantjes in elkaar te drukken.
Ik zou dus moeten weten bij hoeveel trekkracht deze clips óf breken óf opengaan.
De testopstelling is heel eenvoudig : de clip (mannetje en vrouwtje) worden in elkaar geklikt en aan een metalen balk bevestigd. Aan de onderzijde van de clip word een stukje nylon band bevestigd van 1 meter met daaronder een gewicht van 1 kg, 2 kg, ... 10 kg.
Is op deze wijze te berekenen bij hoeveel kg trekkracht de clips breken ?
Ik weet dat deze breekkracht beter te meten is met bijvoorbeeld een trekkrachtmeter en een lier(tje) of spanner, maar het gaat om het meten van de kracht bij 'brute-force' (dus een plotselinge ruk aan de clips).
Het hoeft geen exacte uitkomst te zijn, maar een globale indicatie van hoeveel kracht benodigd is om die clips stuk te trekken.
Als er een beter manier is om dit te testen, dan houd ik mij natuurlijk ook aanbevolen.
Pascal