Benm schreef: ↑zo 09 dec 2012, 01:35
Wat is precies de 'SO2' methode? Voor zwavelzuur moet je (netto) SO3 laten reageren met water. Doe je dat met SO2 krijg je zwaveligzuur (H2SO3). Dat is een stuk minder reactief dan zwavelzuur, maar ik durf zo uit mn hoofd niet uit te sluiten dan het kan reageren met koper.
Het blauwe in de oplossing zijn puur de Cu++ ionen, het maakt niet uit welk koperzout die afkomstig zijn, zolang het maar oplosbaar is.
Ik noem het die methode omdat dat ooit toebehoorde bij mijn eerste experiment en sindsdien is het blijven steken.
Ik maak gebruik van verbranding van zwavel en ik laat dit reageren met H202. Ik gebruik een hogere concentratie van H202 dan ze me hadden aangeraden. Dit werkt wel, maar is niet zonder gevaar. Ik concentreer mijn gemaakte H2S04 door verhitting. En zo heb ik H2SO4! Ik maak soms ook H2SO4 door elektroden.
Volgens testen met koper, titratie en teststrips is het gelukt. Maar daarom ook mijn vraag. ik vroeg me daarom af of je dat blauw vloeistof nog kon concentreren.Dus bedankt voor je reactie.