sillyconmarc schreef:Er worden weinig waardeloze toestellen gemaakt. Je moet leren de mogelijkheden en beperkingen van je toestel te kennen!!!
Ik heb jouw experiment net herhaald met een Voltcraft VC-960 en ik meet ongeveer 2 mV met de koude kant op kamertemperatuur en de warme kant opgewarmd met een (kerst)kaars.
Zoek het niet te ver... Beter investeren in een goede meter; die kan je voor nog veel andere dingen gebruiken. Thermokoppels in serie zouden idd. meer spanning genereren.
1) Ik heb hetzelfde experiment herhaald, eveneens met een Voltcraft multimeter VC-130 dat ontwikkeld is voor het meten van lage stroomsterktes (schaalverdeling
200µA, 2000µA, 20mA en dan nog 200mA en 10A) het meten van gelijkstroom. Bij dit experiment las ik bij het ijken van de thermokoppel met ijs/water en kokend water een pover resultaat af van 0,05 - 0,06 op mijn display wanneer ik koos voor de stand bij 20mA. Heb ik nu slechts 0,05 mA gemeten of moet ik mijn resultaat vermenigvuldigen met 20mA om de correcte waarde te bekomen?
BEWIJS: zie foto
2) Door de kabels van de multimeter parallel te schakelen en te meten bij een gelijkspanning op de stand van 200mV (te wazig op afbeelding) verscheen er op het display wel een mooi resultaat, namelijk 00,6 (mV?)
3) Bij mijn 2de experiment werd die door tin gesoldeerde ijzerdraad (afkomstig van nieuwe paperclips) iets aangepast. Ik heb daarbij mijn ijzerdraad vervlochten met een koperdraad en vormde dan de connectie tussen het kokend water en ijs. Theoretisch dacht ik dat dit nu wel met een echt bimetaal te maken zou hebben, maar in de praktijk gebeurde er niks. Reden?
Tot mijn grote frustratie maakte het bij het eerste experiment niet uit of je nu 200µA, 2000µA of 20mA kiest. De waarde bleef steeds schipperen tussen de 5 en de 6. Welk nut heeft het dan om te meten bij 200µA of 2000µA als het blijkbaar niks afdoet aan de gevoeligheid van de meting?
Kan ik die zeer lage waardes ook versterken, want ik wil met mijn multimeter echt wel waardes van enkele µA kunnen lezen voor het meten van radiogolven.
Fijn thuisexperiment, maar heeft iemand suggesties om mijn experimenten te verbeteren, want zeg nu zelf..het verschil tussen 0,05mA (waarschijnlijk de waarde die ik gemeten heb) en de 2mA van sillyconmarc liggen veel te ver uiteen en ik weet niet waarom?