Om te beginnen is het nog niet zo ver, een rechter zal nog moeten oordelen (of wordt dat in dit geval ook een jury?)
Hoe dan ook, een veiligheidsinspectie
http://pubs.acs.org/cen/_img/87/i31/UCLA_E..._2008-11-05.pdf
uitgevoerd 2 maanden vóór het ongeluk, noteert onder meer, en bij herhaling aangaande verschillende labs in dat gebouw::
![sangji](./download/file.php?id=9236&sid=6703b0140c1077a1d414d49accec69ed)
- sangji 1366 keer bekeken
"Slordig" dat je personeel een kleine maand ná die uiterste datum kennelijk nog steeds de voeten veegt met zoiets elementairs.
Dan nog, voor de labverantwoordelijke wordt de slordigheid
misschien een celstraf, voor Sangji kwam haar slordigheid neer op een doodstraf.
Misschien heeft het ophangen van een paar ziekenhuisfoto's van Sangji in elk lab ter wereld meer effect op labveiligheid dan een celstraf voor de prof. Laat een rechter maar oordelen of Harran werkelijk persoonlijk debet is aan de ernstig tekortschietende veiligheidsmentaliteit in zijn labs. Als op dat soort zaken geen serieuze straffen mogen staan zullen er altijd, uit financiële overwegingen of gewoon uit laksheid, onnodige ongelukken of onnodig ernstige ongelukken blijven gebeuren.
Niet alleen in laboratoria. Misschien een tikje offtopic, maar ik heb in mijn werkzame leven al véél zaken gezien waarvan ik me afvroeg hoe lang dat nog goed zou gaan, en heb me er ook regelmatig in enige mate aan schuldig gemaakt. Maar met 10 000V kabelmoffen gaan sleuren zonder de boel af te schakelen, omdat de verantwoordelijke van de energiemaatschappij pas over twee uur kan komen, mensen in goederenliften op roro-schepen meenemen (tegen nadrukkelijke verboden in) samen met precair gestapelde tonnen wegende ROLLEN papier en meer van dat soort stunts, nee. Vraag is, waar leg je de grens? Zonder serieuze sancties schuift die in deze wereld vanzelf op tot voorbij een grens waar onnodige ongelukken móeten gebeuren.