6005arthur
Artikelen: 0

Franck-condon principe

Zou iemand mij bij de volgende energiediagram misschien wat uitleg kunnen geven?

Afbeelding

Het Franck-Condon principe is het verschijnsel dat omdat overgangen tussen elektronenniveau in vergelijking tot verplaatsing van atoomkernen zeer snel zijn, de verplaatsing van de atoomkern minimaal is.

Ik snap dat de horizontale lijnen verschillende vibratieniveaus voorstellen van een molecuul, maar ik snap nog niet wat de golfbeweging precies inhoud en de oranje gekleurde buiken. Wat ik ook nog niet snap is wat er nou eigenlijk wordt bedoeld met de x-as.

Hopelijk kan iemand mij met deze vraagstukken helpen en er nog (indien je het leuk vindt) wat meer over dit principe wil vertellen.
sirius
Artikelen: 0

Re: Franck-condon principe

Ik ben er zelf ook niet helemaal zeker van, maar ik denk dat de x-as een ruimtelijke coordinaat is, misschien de afstand tot de kern. De doorgetrokken lijn met de dip is de potentiaal die het electron voelt zonder vibratie (E0) en met vibratie (E1). De oranje lijn met knopen en buiken moet de golffunctie van het electron voorstellen. De golffunctie varieert rond nul, maar hier wordt de oranje lijn naar boven geschoven zodat de hoogte ervan de energie van het electron weergeeft.

Volgens mij gaat het principe erover dat als je met licht een vibratie wil aanslaan, dat je het licht eerst het electron naar de toestand brengt die het in de vibrationeel aangeslagen toestand zal hebben. En dat vervolgens, doordat het electron zich ergens anders bevindt, het molecuul gaat trillen.

Sorry als dit een beetje houtje touwtje klinkt. Hier zelf direct aan gaan rekenen is behoorlijk moeilijk en vereist kennis van quantum mechanica op bachelor-niveau(misschien wel net iets meer). Mocht je de wiskunde toch willen zien, hij staat volgens mij op dezelfde wikipedia pagina waar je het plaatje vandaan hebt.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”