Kryptex
Artikelen: 0
Berichten: 11
Lid geworden op: do 16 apr 2009, 15:40

Rotor stoom turbine

Hallo

Ik ben op zoek naar gangbare productieprocessen voor de rotor van een stoom turbine.

Bij hogere vermogens zijn zo'n dingen bijzonder zwaar, dus kunnen ze volgens mij niet in 1 process gevormd worden.

Ik vermoed dat zo'n rotor uit verschillende stukken bestaat die aan elkaar gelast worden. Maar ik vind hier maar weinig informatie rond. Die afzonderlijke delen kunnen dan misschien met forging of sand casting gemaakt worden?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Bedankt!
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: Rotor stoom turbine

Zoek op google eens naar steam turbine, en dan in het bijzonder naar Afbeeldingen.

Daar vind je o.a. foto's waarop te zien is dat de rotorbladen aparte onderdelen zijn die met een soort meervoudige zwaluwstaartconstructie aan de centrale rotorschijf vastzitten.
Thionyl
Artikelen: 0
Berichten: 1.816
Lid geworden op: vr 18 apr 2008, 22:29

Re: Rotor stoom turbine

Ben totaal onbekend met dat productieproces, maar een paar jaar geleden kwam ik iemand tegen die op zo'n fariek werkte. Tot mijn verbazing bestond zijn werk uit het "met de hand!!" naslijpen van de afzonderlijke bladen.
LiA
Kryptex
Artikelen: 0
Berichten: 11
Lid geworden op: do 16 apr 2009, 15:40

Re: Rotor stoom turbine

Voor de duidelijkheid: het gaat mij zuiver om de centrale schacht, de rotor zelf dus. De rotorbladen mogen buiten beschouwing gelaten worden.

Die centrale cilinder kan met een doorsnede van een meter en een lengte van bv 5m gemakkelijk enkele tientallen ton wegen. Vandaar dat die volgens mij niet uit 1 stuk gemaakt kan worden. Maar ik ben dus op zoek naar iemand die mijn vermoeden hieromtrent kan bevestigen.
Tot mijn verbazing bestond zijn werk uit het "met de hand!!" naslijpen van de afzonderlijke bladen.
Dat naslijpen met de hand kan inderdaad nodig zijn om de ruwheid van het oppervlak te verminderen. Er wordt hogedruk en hogetemperatuur stoom doorgejaagd die bij de hoge omwentelingsnelheden van de bladen veel gemakkelijker voor erosie kan zogen als de bladen of rotor ruwheden bevatten. En loskomende deeltjes kunnen dan ook nog behoorlijk veel schade veroorzaken aan de opstelling.

Dat zijn echter nabewerkingen, ik ben vooral op zoek naar het eerste vormingsproces en als dat dus niet in zijn geheel gaat naar het proces dat de verschillend opbouwonderdelen samenvoegt.

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”