Ik ben op zoek naar een éénrichtingsmembraan die een vloeistof maar naar 1 kant kan doorlaten.
De samenstelling van vloeistof die ik wil gebruiken staat nog niet vast, en hangt af van het membraan.
Het doel waarvoor ik hem wel gebruiken is vergelijkbaar met een zandloper.
Het membraan komt dan in het midden zitten, en het zand wordt dan vervangen door een vloeistof.
Als de zandloper rechtop staat, zou de vloeistof in de bovenste helft dóór het membraan heen naar het onderste gedeelte vloeien. (Ik negeer hierbij het drukverschil in de twee helften ontstaat.)
Als je de zandloper dan 180 graden draait, zou de vloeistof die dan in de bovenste helft zit niet naar beneden stromen omdat het membraan dan de vloeistof tegenhoudt.
Als je de zandloper met enige regelmaat steeds 180 graden zou draaien, zou op den duur alle vloeistof in één helft van de zandloper blijven zitten.
Bij het zoeken naar zo'n membraan kwam ik alleen membraan tegen die d.m.v. drukverschillen werken.
Daarnaast vond ik ook membranen die o.b.v. de vloeistofeigenschappen (soortelijk gewicht) iets kon scheiden.
Helaas kan ik deze membranen niet gebruiken aangezien ik geen verschillende vloeistoffen én geen drukverschillen heb.
Heeft iemand een idee waar ik dit soort membranen kan vinden?