Bij het rijden van navigatieritten van autorallies komt het regelmatig voor dat de deelnemers een kaartfragment krijgen en op die kaart van begin- tot eindpunt via genummerde punten op die kaart een kortste route moeten construeren. Die geconstrueerde route moet daarna gereden worden.
(op het rijden via genummerde punten zijn allerlei variaties zoals gebarricadeerde wegen op een ingetekende lijn enz.)
Het is een soort van TOMTOM-opdracht waarbij de kaart niet digitaal maar hard-copy wordt geleverd. Als deelnemer zit je dan met een lineaaltje allerlei oplossingen te bedenken en na te meten. Met de gegeven kaartschaal kun je vervolgens de juiste afstanden berekenen en met een nauwkeurige kilometerteller rijd je de route vervolgens af.
In bewoonde gebieden wordt vaak gebruik gemaakt van normale wegenkaarten. Bij rallies in open terrein wordt meestal gebruik gemaakt van kaartjes waarop enkel de sporen in het terrein zijn aangegeven.
Een voorbeeld van een zogenaamde T-rit hieronder (plaatje in bijlage).
OPDRACHT 1:
Construeer de kortste route van het beginpunt A naar het eindpunt B, via de wegen op kaart 3
op pagina 6, via de Ts op kaart 1 aangegeven. Bij uw constructie dient u rekening te houden
met het volgende:
- u dient de Ts volledig in uw constructie op te nemen,
- de balk van de Ts mag nimmer ononderbroken worden bereden,
- een T die eenmaal is afgemaakt wordt beschouwd niet meer aanwezig te zijn en
- wegen en samenkomsten van wegen mogen meerdere keren bereden worden.
Waar ik nu in eerste instantie naar op zoek ben is software waarmee een gescande kaart omgezet kan worden in een vector-kaart waarbij voor ieder lijnstuk de werkelijke afstand is bepaald.
De tweede stap zou moeten zijn software die de optimale oplossing gaat bepalen.
Wie kan helpen?
groeten
Ronald