Je kan bv. eens zoeken op
burnout, Benb. Wetende dat de oorzaak daarvan deels te wijten kan zijn aan een mismatch tussen de eisen die op het werk gesteld worden en het individu dat deze eisen al dan niet probeert in te willigen. Maar of iemand wel/ niet een burnout krijgt, zal ook wel weer afhangen van puur individuele factoren (zoals coping met stresssituaties, genetische aanleg, een ondersteunende thuissituatie,...). Verder is het zo dat burnout een redelijk goed omschreven begrip is, waardoor je redelijk goed kan afleiden wat de klachten precies zijn bij zo'n patiënt.
Verder is het inderdaad vaak erg moeilijk om in enkele forumberichtjes een antwoord te formuleren op een algemene vraag. Een antwoord erop formuleren is dan per definitie al dikwijls verkeerd omdat je vaak maar in staat bent een antwoord te formuleren op een klein onderdeeltje van die algemene vraag.
Algemene antwoorden zijn immers voor specifieke bedrijven niet zoveel zeggend, omdat ze enkel maar een gemiddelde geven van vaak heel uiteenlopende situaties die elk geldig zijn in een andere situatie.
Vergelijk het met:
'Jan is Nederlander en een statistisch onderzoek heeft uitgewezen dat Nederlanders gemiddeld 1 keer om de 4 weken naar de bioscoop gaan'. De kans dat Jan dus komend weekend naar de bioscoop gaat is 25%!
Goed om weten dus... alleen is het zo dat Jan momenteel de griep heeft... Zijn kans is dus helemaal niet 25%, maar blijkt 0% te zijn...
Zo'n foute voorspellingen van 25% kan men opvangen door de algemene vraag op te splitsen naar bv.: 'Wat is de kans dat een gezonde Nederlander naar de bioscoop gaat?' en 'Wat is de kans dat een zieke Nederlander naar de bioscoop gaat?' En waarschijnlijk zal men die laatste vraag nog beter wat verder opsplitsen.
Verder zou je bij een algemene vraag vaak een gans (hoofdstuk van een) boek kunnen neerschrijven, met daarin zowat alle uitzonderingen op die algemene regel, iets waar zeker niet elke beantwoordenaar zin in heeft.
Ik denk dat zelfs in de praktijk het belangrijk is om te streven naar een
geïndividualiseerd antwoord, aangepast aan het specifieke probleem, de specifieke mensen en de specifieke firma. Dat is bv. ook wat een bedrijfspsycholoog doet, als hij een vraag van een bedrijf krijgt. Hij houdt rekening met enkele van die wetmatigheden (als die al bestaan), maar hij vult die gegevens vooral aan met een wetenschappelijk uitgevoerd onderzoek in die welbepaalde firma. Zo kom je tot een welbepaald antwoord voor dat bedrijf, dat een antwoord probeert te zijn op de vraag van dat bedrijf. Het voordeel is dan ook dat zo'n onderzoek vaak concretere handvatten aanreikt, waar een organisatie iets mee aan kan, als ze wil veranderen. 'Hét probleem' wordt zo veel concreter, met als gevolg dat het veel duidelijker is voor de organisatie waar het probleem precies zit én vooral wat hij eraan kan doen. Onderzoek alleen maar om informatie te krijgen over hoe goed of slecht het bedrijf wel functioneert is één iets, maar het is dan (hopelijk) ook de bedoeling dat de organisatie ermee aan de slag gaat én er gestreefd wordt naar verandering.
Verder wil ik zeker nog aangeven dat er wel enkele algemene wetmatigheden zullen zijn. Een beetje zoals Bartjes die al formuleerde:
... Bovendien is het nog afhankelijk van de persoon hoe men op slecht leiderschap reageert: de een zal in zijn schulp kruipen; de ander de confrontatie opzoeken en het risico van ontslag voor lief nemen; weer anderen zullen het bedrijf of de leidinggevende via diverse vormen van sabotage of psychologische oorlogsvoering proberen terug te pakken; en ten slotte zullen er ook mensen via de vakbond, OR e.d. iets aan de situatie proberen te veranderen.
Nog vergeten: toename van ziekteverzuim!...
Voeg daar nog aan toe dat 'slecht' leiderschap gemiddeld genomen meer nadeliger effecten zal hebben op het personeel dan voordelige, maar dat is het zo wat.
Als je dan vraagt naar wetenschappelijk onderzoek daarover, dan wordt het nog wat moeilijker, aangezien de meeste wetenschappelijke onderzoeken zich richten op een specifieke situatie, net omwille van bovenstaande redenen. Wetenschappelijk onderzoek bij een algemene vraag zal je veel minder vinden, maar je kan ze wel vinden in de vorm van
meta-analyses en
reviews. Maar een kritiek op deze onderzoeken is juist dat ze enkel een gemiddelde weergeeft van vaak diverse situaties, en ze dus nog een stuk minder zeggen over hoe het zal lopen in bedrijf A met probleem B tav. werknemer C (zoals ik hierboven al formuleerde). Maar misschien kan je dan toch best even op zoek gaan naar meta-analyses en reviews, Benb, als je algemene antwoorden zoekt?
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-